Hoppa till innehållet

Hyperloop One tar in 440 miljoner – anställer Ubers tidigare finanschef

Det av Elon Musk inspirerade bolaget Hyperloop One har tagit in 440 miljoner kronor i konvertibla lån och anställt Ubers förre finanschef som rådgivare. Hyperloop Ones flygplanssnabba vakuum-tåg planeras att stå klara redan 2020. 

Hyperloop Ones medgrundare Shervin Pishevar, vd:n Rob Lloyd och bolagets före detta andra grundare Brogan Bambrogan.
Hyperloop Ones medgrundare Shervin Pishevar, vd:n Rob Lloyd och bolagets före detta andra grundare Brogan Bambrogan.

Ett av världens största hamnbolag, DP World Group i Dubai, är största investerare när bolaget Hyperloop One tar in 440 miljoner kronor i konvertibel lånefinansiering. Samtidigt sätter sig DP World Groups vd Sultan Ahmed bin Sulayem i bolagets styrelse. Hyperloop One har därmed tagit in totalt 1,4 miljarder kronor (160 miljoner dollar) i kapital, skriver Bloomberg.

Bolaget Hyperloop jobbar på en teknik som ska använda magneter för att skapa en slags snabbtåg som svävar fram i vakuumtuber i samma hastigheter som dagens flygplan. Tekniken är inspirerad av en idé av Elon Musk, mannen bakom elbilsbolaget Tesla.

Att Hyperloop One nu tar in kapital av ett av världens största hamnbolag är av betydelse. Hyperloop One har som plan att ha sina tåg klara för godstransporter redan 2020 för att sedan följas av persontransporter ett år senare. Genom att få in DP World Group skapar möjligheten att få till betydande partnerskap för Hyperloop One.

Läs mer: Hyperloop-bolag vill utmana Sveriges snabbtåg

Bolagets vd Rob Lloyd, med en bakgrund från teknikbolaget Cisco, har lagt mycket energi på att hitta en ny finanschef och skapa strategiska partnerskap sedan han anslöt sig till bolaget i fjol. Hyperloop One som undersöker möjligheten att bygga en transportlösning i Sverige jobbar redan med bolag som det franska järnvägsbolaget SNCF och ingenjörsjätten Arup Group.

Nu står det klart att man anställer Ubers förre finanschef Brent Callinicos till rollen som strategisk rådgivare på heltid. Han har även en bakgrund som vice koncernchef, kassör och chefsrevisor på Google.

Foto:

Ubers förre finanschef Brent Callinicos blir Hyperloop Ones nya finanschef.

Uber och Hyperloop har Shervin Pishevar, från riskkapitalbolaget Sherpa Capital, som gemensam investerare. Pishevar är en av Hyperloops medgrundare och är en så kallad observatör i Ubers styrelse.

Som Di Digital tidigare rapporterat tampas bolaget med en juridisk tvist med före detta medarbetare som anklagar bolaget för allt från förtal till brottsligt förvaltande av egendom.

Läs mer: Såpoperan kring Hyperloop One fortsätter


Läs mer om Hyperloop: 

Så mycket skulle en svensk-finsk hyperloop kostaFoto:
Vill du komma till Arlanda på tre minuter eller till Helsingfors på under en halvtimme? Nu har Hyperloop One ett kostnadsförslag för att göra det möjligt.

Spektakulär stämning skakar Hyperloop One
Foto:

Transportbolaget Hyperloop One undersöker möjligheten att bygga en hyperloop i Sverige. Nu skakas bolaget av en uppseendeväckande stämning där allt från hängsnaror, överbetalda flickvänner och mobbning finns med.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera