Hoppa till innehållet

Rykten om kommande miljardbud på skånska techjätten Qlik

Mjukvaruföretaget Qlik ska växa med minst hundra anställda 2016. Samtidigt spekuleras det i att bolaget, med ett marknadsvärde på 20 miljarder kronor, kan vara på väg att köpas upp.

Qliktech vid noteringen på Nasdaq 2010. Nu ryktas det om att Lundabolaget kan vara på väg att bli utköpta från börsen.
Qliktech vid noteringen på Nasdaq 2010. Nu ryktas det om att Lundabolaget kan vara på väg att bli utköpta från börsen.

Qlik grundades i Lund 1993 och utvecklar och säljer programvara för dataanalys. 2010 flyttade bolaget huvudkontoret till Radnor, Pennsylvania i USA och är sedan juli 2010 noterat på amerikanska Nasdaq.

Bolaget har främst vuxit organiskt och har i dag 2 500 anställda, omsätter drygt 5,2  miljarder kronor och har en tillväxttakt på omkring 20  procent.

”Marknaden för dataanalys kommer att fortsätta att växa lavinartat, inte minst med tanke på den digitala transformation världen står inför. Vi har intressanta saker som vi vill utveckla och den agendan sträcker sig ett antal år framåt. Mycket av det kommer vi att vilja utveckla själva och därför fortsätter vi att växa i Lund”, säger vd Lars Björk.

Läs mer: Här är techbolagen som betalar bäst i Sverige

All väsentlig utvecklingsverksamhet inom bolaget sker i Lund och här finns i dag omkring 500 anställda.

”Vi har mindre utvecklingsenheter i andra länder också, främst för att finnas tillgängliga dygnet runt, men jag är glad för att vi har majoriteten av utvecklarna i Skåne. Här finns en stark kompetens som vi slipper konkurrera om på samma sätt som vi hade behövt göra om de stora idéerna tagits fram i Silicon Valley.”

De senaste två åren har Qlik investerat drygt 600 miljoner kronor per år på forskning och utveckling.

”Vi kommer att fortsätta att lägga mycket pengar på det. Det är det enda sätt att vara relevant för marknaden”, säger Lars Björk.

Läs mer: Qliktech-profil går in i svenska Quinyx

Hösten 2014 släppte Qlik sin senaste stora produkt för beslutsstöd, Qlik Sense. Det är en plattform med ett öppet API (application programming interface) som gör det möjligt för andra att utveckla tilläggsfunktioner kring Sense. Lars Björk säger att tredjepartsutvecklarna blir allt viktigare för företaget.

”Vi ser att fler tredjepartsutvecklare börjar sälja produkter byggda kring Qlik Sense. Och om våra produkter används i andra miljöer än i de verktyg vi utvecklar så får vi ett stort försprång gentemot våra konkurrenter.”

Natten till fredagen svensk tid flaggade hedgefonden Elliott Management för att man köpt närmare 9 procent av aktierna i Qlik och därmed blivit storägare. Elliott Management har tidigare gått in stort i bolag som Novell och Riverbed och senare tvingat fram en försäljning av bolagen.

”Jag kan inte kommentera de uppgifterna. Jag har bara fått en kontakt med Elliott där de har meddelat att de har köpt en post, vi har inte haft någon dialog. Generellt är vi öppna för att träffa vilka aktieägare som helst och vi kommer inte att göra någon skillnad med dem”, säger Lars Björk.

Läs mer: Politikerna missar en guldchans för investeringar i landet

Han ser värderingen av bolaget som den främsta orsaken till att Elliott Management investerat omkring 1,7 miljarder kronor i Qlik.

”De har gått in eftersom de ser en möjlighet att vara med på en resa uppåt på aktiemarknaden.”

Analytiker pekar på IBM och Oracle som potentiella köpare. Vad kan du säga om det?

”Jag kan inte kommentera de uppgifterna heller”, säger Lars Björk.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera