Hoppa till innehållet

ICA: ”Vi backar inte från någonting”

En artikel på Di Digital om ICA:s plan att lansera receptbaserade matkassar har väckt stor debatt. Många matkasse-aktörer anser sig nämligen ha precis en sådan tjänst som ICA beskriver.

Mats Munther, affärsutvecklingschef för ICA Sverige.
Mats Munther, affärsutvecklingschef för ICA Sverige.

Di Digital publicerade under gårdagen en artikel om att ICA planerar att lansera ett nytt matkassekoncept som bygger på att kunderna själva plockar ihop varor till kassen genom att välja olika recept.

För ICA, som legat efter i det digitala matkasseracet, skulle satsningen kunna bli en viktig pusselbit för att komma ikapp konkurrenterna.

Mats Munther, affärsutvecklingschef för ICA Sverige, har avböjt att precisera närmare hur den tjänst som ICA utvecklar kommer att se ut och fungera. I Di Digitals artikel får han frågan: Görs det här av någon annan aktör någon annanstans i världen? ”Nej, vi vet ingen annan som gör något liknande”, svarar han.

ICAs påståenden har väckt stor debatt i branschen, bland annat på Di Digitals Facebooksida. Att koppla samman en receptsajt med ehandel görs av flera aktörer redan i dag och det är därför – som nämns i Di Digitals artikel – fortfarande oklart vad som gör ICA:s lösning unik.

På tisdagskvällen följde sajten Breakit upp Di Digitals nyhet med en artikel om att ICA nu backar från vad bolaget har sagt. Det under rubriken: “Jätten ICA backar: Vi har ingen världsunik lösning för matkassar”.  

Detta är dock felaktigt, enligt både ICAs affärsutvecklingschef Mats Munther och Therese Lystedt, pressansvarig på ICA.

"Vi säger inte att vi backar från någonting", säger Therese Lystedt, som menar att Breakits rubriksättning inte återspeglar vad hon sagt. "Vi står för allt i Di-artikeln".

Breakit har inte varit i kontakt med Mats Munther.

Mats Munther säger sig ha fått många samtal under dagen från andra som undrat vad han egentligen menar med det han sagt till Di Digital. Han avböjer dock fortfarande att precisera hur den e-handelslösning ICA arbetar på är tänkt att se ut.

”Vi är i ett tidigt skede och skulle antagligen inte ha kommunicerat det här alls nu egentligen. Men jag känner inte till att någon i dag har en lösning som den vi planerar. Eftersom det här är på ritbordet och kan ändras kan vi inte säga mer”, fortsätter Mats Munther.

En entreprenör som reagerat på ICAs påståenden är Robin Rendahl. Han driver tjänsten Gastrofy, som han menar fungerar på ett liknande sätt som det ICA beskriver.

"Vi skrapar recept från sajter och bygger matkassar åt våra kunder efter deras smakpreferenser - alltid med minimalt svinn och med full valbarhet", säger han till Di Digital.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera