Di Digital publicerade under gårdagen en artikel om att ICA planerar att lansera ett nytt matkassekoncept som bygger på att kunderna själva plockar ihop varor till kassen genom att välja olika recept.
För ICA, som legat efter i det digitala matkasseracet, skulle satsningen kunna bli en viktig pusselbit för att komma ikapp konkurrenterna.
Mats Munther, affärsutvecklingschef för ICA Sverige, har avböjt att precisera närmare hur den tjänst som ICA utvecklar kommer att se ut och fungera. I Di Digitals artikel får han frågan: Görs det här av någon annan aktör någon annanstans i världen? ”Nej, vi vet ingen annan som gör något liknande”, svarar han.
ICAs påståenden har väckt stor debatt i branschen, bland annat på Di Digitals Facebooksida. Att koppla samman en receptsajt med ehandel görs av flera aktörer redan i dag och det är därför – som nämns i Di Digitals artikel – fortfarande oklart vad som gör ICA:s lösning unik.
På tisdagskvällen följde sajten Breakit upp Di Digitals nyhet med en artikel om att ICA nu backar från vad bolaget har sagt. Det under rubriken: “Jätten ICA backar: Vi har ingen världsunik lösning för matkassar”.
Detta är dock felaktigt, enligt både ICAs affärsutvecklingschef Mats Munther och Therese Lystedt, pressansvarig på ICA.
"Vi säger inte att vi backar från någonting", säger Therese Lystedt, som menar att Breakits rubriksättning inte återspeglar vad hon sagt. "Vi står för allt i Di-artikeln".
Breakit har inte varit i kontakt med Mats Munther.
Mats Munther säger sig ha fått många samtal under dagen från andra som undrat vad han egentligen menar med det han sagt till Di Digital. Han avböjer dock fortfarande att precisera hur den e-handelslösning ICA arbetar på är tänkt att se ut.
”Vi är i ett tidigt skede och skulle antagligen inte ha kommunicerat det här alls nu egentligen. Men jag känner inte till att någon i dag har en lösning som den vi planerar. Eftersom det här är på ritbordet och kan ändras kan vi inte säga mer”, fortsätter Mats Munther.
En entreprenör som reagerat på ICAs påståenden är Robin Rendahl. Han driver tjänsten Gastrofy, som han menar fungerar på ett liknande sätt som det ICA beskriver.
"Vi skrapar recept från sajter och bygger matkassar åt våra kunder efter deras smakpreferenser - alltid med minimalt svinn och med full valbarhet", säger han till Di Digital.