Hoppa till innehållet

Indiskt möbelfiasko tynger Rocket Internet

Startupfabriken Rocket Internets mardrömsstart på börsåret fortsätter in i februari. Medieuppgifter om en möjlig försäljning av två indiska bolag drog ner aktiekursen i Kinneviks e-handelsjätte med närmre 5 procent på onsdagen.

Rocket Internets vd Oliver Samwer har några tuffa börsmånader bakom sig.
Rocket Internets vd Oliver Samwer har några tuffa börsmånader bakom sig.Foto: Jack Mikrut

Den tyska e-handelskoncernen Rocket Internet, med Kinnevik som storägare, har tappat nära en tredjedel av sitt börsvärde sedan årsskiftet. Det motsvarar 1,4 miljarder euro, eller 13 miljarder kronor. Bara Kinneviks andel har backat nära 2 miljarder i börsvärde.

Läs mer: Rocket Internet startar ny miljardfond

Rocket Internet är nära att avyttra Fabfurnish och försöker också bli av med Jabong, som säljer möbler respektive mode på nätet i Indien. Det skriver den indiska The Economic Times på onsdagen och hänvisar till två personer med insyn.

Fabfurnish skulle vara värt 5–10 miljoner dollar, mellan 42 och 85 miljoner kronor, enligt obekräftade uppgifter, skriver nyhetsbyrån Direkt.

Det är betydligt mindre än de 30 miljoner dollar som bland andra Kinnevik och Rocket Internet har investerat hittills, enligt Financial Express.

Rocket Internet uppger att bolaget inte kommenterar "spekulationer om marknaden".

Beskedet får aktien i Rocket Internet, som gjort sig känt för att lansera beprövade e-handelsmodeller på nya marknader, att backa på börsen. På onsdagsförmiddagen rasade kursen som mest med 4,5 procent.

Under det senaste året har Rocket Internets aktie fallit med över 60 procent efter att ha klättrat på Frankfurtbörsen månaderna efter noteringen i oktober 2014.

Läs mer: Rocket Internet-notering ”ett misstag”

Nyligen förekom tyska medieuppgifter om att Kinneviks vd Lorenzo Grabau ska ha ångrat Rocket Internets börsnotering.

I förra veckan köpte Rocket Internet tillbaka företagskonvertibler för 1,4 miljarder kronor, vilket börsen tolkade som ett styrketecken.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera