Hoppa till innehållet

Ivbar städar upp vårdens data – tar in 50 miljoner kronor

Dataanalysbolaget Ivbar samlar ihop sjukvårdens fragmenterade data med syfte att förbättra effektiviteten och de medicinska resultaten. Nu tar bolaget in 50 miljoner kronor för att öka tempot.

Jonas Wohlin, Ivbars grundare. Foto: Ivbar
Jonas Wohlin, Ivbars grundare. Foto: Ivbar

Riskkapitalbolaget Summa Equity investerar 50 miljoner kronor i dataanalysbolaget Ivbar vars teknikplattform för dataanalys syftar till att utveckla sjukvården genom att ge insikter bland annat kring hur resurserer allokeras. 

Tjänsten, som riktar sig till både finansiärer och vårdgivare, används idag av fem svenska landsting.

"Pengarna ska dels användas för att öka tempot på vår produktutveckling genom att rekrytera fler systemutvecklare. Dels ska vi börja erbjuda vår produkt på andra marknader", säger Ivbars grundare Jonas Wohlin till Di Digital.

Bolaget, som i dagsläget har 20 anställda, är sprunget ur forskning på KI där grundaren Jonas Wohlin är doktorand. 2010 forskade han tillsammans med ekonomiprofessorn Michael Porters forskningsgrupp på Harvard kring hur data kan användas i sjukvården.

Läs även: 7 startupbolag som vill digitalisera vården

Enligt honom är Sverige bäst i världen på att använda data i sjukvården idag. Men datan är fortfarande fragmenterad och kommer från många olika system vilket gör det svårt att förstå sambandet mellan resultat och resursåtgång.

"Sjukvården lägger ned mycket tid och energi på att mata in data men har idag svårt att använda den för utvecklingsarbete."

Ivbars plattform samlar ihop datan från olika datasystem och följer patientens resa genom vården. Med big data-analys får sjukhusen information kring exempelvis hur de medicinska resultaten kan förbättras och hur resurserna kan användas mer effektivt.

Fokus ligger på hela flöden för enskilda patientgrupper, exempelvis strokepatienter, istället för organistoriska enheter, såsom exempelvis ett sjukhus.

Resultaten kan sedan jämföras med andra sjukhus och landsting. Ambitionen är att på sikt möjliggöra jämförelser även mellan länder.

"En stor utmaning inom sjukvården är att vårdens kvalitet varierar beroende på vilket sjukhus, vilket region eller vilket land man hamnar i. Genom att skapa transparens inom och mellan länder så vill vi bidra till vårdens utveckling genom att minska ojämlikheter."

Läs mer: Halv miljard till digital vård 2016

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera