Hoppa till innehållet

Izettle och Truecaller sågar regeringens skatteförslag

Tungviktarna underkänner regeringens plan för beskattning av personaloptioner. “Det är vansinne”, säger Jacob De Geer.

 

Alan Mamedi (tv) är vd för Truecaller; Jacob De Geer för Izettle.
Alan Mamedi (tv) är vd för Truecaller; Jacob De Geer för Izettle.

Izettle (NTL) och Truecaller (NTL) är bland de stora svenska techbolagen som inte omfattas när regeringen föreslår en lättare beskattning av personaloptioner. Förslaget täcker nämligen endast företag med högst 50 anställda och 80 miljoner kronor i nettoomsättning.

Izettles vd Jacob De Geer (NTL) är väldigt kritisk till förslaget.

“Det är vansinne, det är hål i huvudet. Jag tycker att det saknar all form av logik”, säger han.

Läs mer: Trots protesterna – Spotify får ingen skattelättnad

En av förändringarna regeringen gjort gentemot den kritiserade utredningen är att gränsen för när ett företag räknas som nystartat ändrats till tio år, från tidigare sju år. Men taket som avser personalstyrkan och omsättningen slår hårt, enligt Jacob De Geer.

“Det gör att vi blir extremt hämmade i vårt talangsökande. Vill man till exempel ha världens bästa designer, då konkurrerar man med Google, Facebook och liknande, och de erbjuder optioner”, säger han.

Det kan också skapa skevhet när bolag ska rekrytera och som ger fördel till de mindre bolagen, anser han.

Det känns som om utredarna inte förstår.

Alan Mamedi (NTL) på Truecaller, som i fjol drog ner sin personalstyrka från 100 till omkring 80 och alltså inte omfattas av förslaget, är också han kritisk.

”Jag har inte sett hela förslaget i nuläget, men om villkoren kring antal anställda och omsättning stämmer är det självklart en besvikelse”‚ säger Alan Mamedi i en skriftlig kommentar till Di Digital.

”Det känns som om utredarna inte förstår i vilka faser det är som viktigast att både kunna attrahera och behålla personal för att lyckas långsiktigt”, säger Alan Mamedi.

Samtidigt är Truecallers vd positiv till att förslaget anser ett företag vara nystartat i tio år liksom att det omfattar befintliga delägare med anställning.

Jacob De Geer pekar på reformer som gjordes under 1990-talet, till exempel bredbandssatsningar och hem-pc, som gjort att Sverige legat i framkant i den digitala omställningen.

Förslaget beräknas kosta 210 miljoner kronor per år. Jacob De Geer anser att regeringen agerar extremt kortsiktigt och stirrar för mycket på budgeten nästa år.

“Man måste se längre än budgeten nästa år, det här är en framtidsfråga. Med digitaliseringen går det så otroligt fort. Vad gör vi om 10 år när de stora industribolagen försvunnit?”

Läs mer: Damberg: ”Vi har inte oändliga resurser”

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera