Hoppa till innehållet

Källor: Alibaba skjuter upp miljardnotering efter protesterna i Hongkong

E-handelsjätten Alibaba skulle noteras i Hongkong i augusti. Men på grund av oroligheterna och protesterna i staden senareläggs nu planerna enligt källor till Reuters.

Alibabas grundare Jack Ma.
Alibabas grundare Jack Ma.Foto: Thibault Camus

Kinas största e-handelsbolag skjuter på planerna att noteras för 145 miljarder enligt två insatta källor till Reuters. Men listningen, som skulle bli den största i Hongkong sedan 2010, kan ske redan så tidigt som i oktober när läget lugnat ned sig enligt uppgifter. 

Alibaba listades i New York 2014, men har siktat på en sekundärnotering i Hongkong för att få bolaget närmare investerare på hemmamarknaden i takt med att handelskonflikten mellan USA och Kina eskalerar. Alibaba omsatte 157 miljarder kronor med en vinst på 47 miljarder under det andra kvartalet.

Enligt Forbes är grundaren Jack Ma god för närmare 370 miljarder kronor och 

Läs mer: Kina skrämmer bort Hongkongs rika – ”pessimister flyr och överlever” 

Beslutet ska ha fattats i förra veckan på ett styrelsemöte inför kvartalsrapporten. I styrelsen ingår bland andra Ericssons vd Börje Ekholm. Anledningen sägs vara de nu 11 veckor långa pro-demokratiska demonstrationerna som har mött alltmer våld.

Polisen använder ofta tårgas och över 700 personer har blivit arresterade följt av att flygplatsen stängdes ned i förra veckan. Börserna föll samtidigt till den lägsta nivån på sju månader.

”Det vore väldigt oklokt att lansera affären i närtid”, säger källan till Reuters och fortsätter.

”Peking skulle säkert bli irriterat över att Hongkong skulle få en så stor gåva med det som pågår runt staden.”

Läs mer: Alibaba ansöker om börsnotering i Hongkong 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera