Kins Uber-utmanare Didi fyller på kassan med 50 miljarder kronor (5,5 miljoner dollar) i riskkapital. Pengarna kommer från nya och befintliga ägare som japanska Softbank och China Merchants Bank.
Rundan värderar bolaget till 440 miljarder kronor, en nivå som närmar sig Ubers värdering, rapporterar Recode. Den kan jämföras med en värdering på 300 miljoner kronor som fastställdes då Didi köpte Ubers tillgångar i Kina i augusti 2016. Detta efter en lång och dyr kapprustning mellan de två taxijättarna. Affären resulterade även i ägarband mellan Uber och Didi.
Läs mer: Så gick svenskens taxitjänst från uppstickare till miljardbolag i Mellanöstern
Didis nya kapitalinjektion ska användas till att utveckla självkörande bilar och expandera Didi internationellt. I mars stod det exempelvis klart att Didi hade öppnat ett AI-lab i Silicon Valley för att utveckla intelligenta körsystem.
Podd: Så utvecklas Danmarks Uber-uppror
Steget är Didis första utanför Kina och man har redan lockat flera techprofiler till kontoret. Ett exempel är säkerhetsexperten Charlie Miller som rekryterats från Ubers avdelning för självkörande fordon.
Innan man öppnade detta kontor var Didi främst verksamma utomlands genom sina investeringar i konkurrerande taxiappar som asiatiska Grab, Indiens Ola, USA:s Lyft och Brasiliens 99Taxis. Didis avtal med Uber i augusti 2016 har dock skapat problem för samarbetet med Lyft, som är Ubers främsta rival i USA, skriver Recode.
Podd: Mer om Didis rivalitet med Uber i Den Digitala Draken:
Hur kommer det sig att världens högst värderade startupbolag, Uber, tvingades vika ner sig på världens största marknad? Och hur viktigt blir Kina för den globala transportindustrin? Det är två frågor som avhandlas i detta avsnitt av den Den Digitala Draken.