Trots en allmän nedgång i den kinesiska ekonomin redovisar e-handelsjätten Alibaba kraftigt stigande omsättning och ökad vinst.
Bolaget, som är Kinas överlägset största e-handlare, redovisar intäkter på 32,15 miljarder yuan, knappt 40 miljarder svenska kronor, för perioden. Det är över förväntningarna och motsvarar en ökning med 59 procent jämfört med året innan.
Resultatet per aktie landade på 4,9 yuan, en bra bit över det förväntade 4,2 yuan, uppger nyhetsbyrån Direkt. Alibaba-aktien steg med ungefär 4 procent i förhandeln på New York-börsen, uppger Bloomberg.
Som en jämförelse kan nämnas att amerikanska Amazon, Alibabas förlaga i västvärlden, omsatte nära 260 miljarder kronor under det andra kvartalet 2016.
Liksom Amazon har Alibaba investerat kraftigt i en egen molnplattform, där internetföretag kan betala för serverutrymme och processorkraft. Amazons molnplattform Amazon Web Services används i Sverige av bland andra Spotify och Mojang.
Alibabas motsvarighet, Alibaba Cloud, har 577 000 betalande kunder och är mycket populär i Japan, uppger sajten Bloomberg. Alibabas intäkter på området har ökat med 156 procent jämfört med i fjol, enligt Bloomberg.
Fortsatt är dock e-handel Alibabas kärnverksamhet. Koncernens e-handelsdel omsatte 27,2 miljarder yuan under kvartalet, motsvarande nära 85 procent av bolagets totala intäkter.
Nyligen sålde svenska Kinnevik sitt innehav i den asiatiska e-handelsplattformen Lazada till Alibaba för en halv miljard kronor.
Alibabas grundare och styrelseordförande Jack Ma rankades nyligen som världens åttonde mest förmögna techmiljardär av tidningen Forbes.