Hoppa till innehållet

Kinnevik drar in halv miljard på Lazada-aktier

Kinnevik stiger på börsen sedan bolaget sålt aktier i sin asiatiska e-handelsplattform Lazada för närmare en halv miljard kronor. Köpare är den kinesiska e-handelsjätten Alibaba.

Foto: Kinneviks storägare Cristina Stenbeck och Alibabas grundare Jack Ma.

Stenbecks investmentbolag Kinnevik säljer 3,8 procent av aktierna i e-handelsplattformen Lazada till den kinesiska e-handelsjätten Alibaba för 465 Mkr (57 miljoner dollar). Det framgår av ett pressmeddelande. Affären är en del av en större transaktion, heter det.

Kinneviks kvarvarande andel i Lazada efter transaktionen, medräknat Alibabas investering i nyemitterade aktier, är 3,6 procent efter full utspädning.

Alibaba får en kontrollerande andel i Lazada efter transaktionen som värderar Lazada till 12,2 miljarder kronor (1,5 miljarder dollar). Alibaba investerar just nu 4,1 miljarder kronor (500 miljoner dollar) i Lazada.

Vi är glada att kunna välkomna Alibaba som en partner.

Transaktionen motsvarar en värdeökning om 537 Mkr för Kinneviks fullständiga innehav i Lazada, jämfört med Kinneviks verkliga värde vid årsskiftet, heter det. Kinneviks nettovinst uppgår till 555 Mkr jämfört med investmentbolagets totala investering på 502 Mkr i Lazada per den 11 april 2016.

Tio minuter efter börsens öppning hade Kinneviks aktie stigit med 0,4 procent till 228,5 kronor på en fallande börs. Följ kursen på di.se.

Läs mer: Kinnevik investerar halv miljard i robotrådgivare

Lazada grundades 2012 och beskrivs som en heltäckande e-handelsplattform för lokala och internationella säljare och varumärken. Sajten är tillgänglig i sex marknader i Sydostasien: Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Singapore, Thailand och Vietnam.

Lorenzo Grabau, vd för Kinnevik och ordförande i Lazada.

"Transaktionen är ett erkännande av den starka position som Lazada har byggt upp under de senaste fyra åren. Att Alibaba kommer in som en stor aktieägare kommer att ytterligare stärka bolagets möjlighet att genomföra sina tillväxtplaner. Vi är glada att kunna välkomna Alibaba som en partner, vilket är i linje med vårt strategiska mål att bygga starka digitala konsumentbolag tillsammans med de bästa partners", säger Lorenzo Grabau, vd för Kinnevik och ordförande i Lazada.

Läs mer: Stenbeck lämnar ordförandeposten i Kinnevik

Aktieägare, inklusive Kinnevik, har även ingått avtal med Alibaba som ger köparen rätt att förvärva, och aktieägarna rätt att kollektivt sälja, sina resterande andelar till marknadsvärde under en period om 12 till 18 månader efter att transaktionen slutförts.

"Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Alibaba och tror att det finns betydande synergier som kommer att ge stora fördelar för våra kunder, säljare, varumärken och det bredare ekosystemet för e-handel i Sydostasien. Transaktionen kommer hjälpa oss att snabbare nå vårt mål att ge de 550 miljoner konsumenterna i regionen tillgång till det bredaste och mest unika sortimentet", säger Maximilian Bittner, vd för Lazada.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera