Hoppa till innehållet

King-chef vill få fler att starta egen spelstudio

King-chefen Kim Nordström vill få fler att våga starta egen spelstudio. Nu vill han föra samman den skånska spelbranschen med startupvärlden.

Kim Nordström vill få fler spelutvecklare att locka till sig riskkapital.
Kim Nordström vill få fler spelutvecklare att locka till sig riskkapital.Foto: Press/King

Efter en rad framgångsrika bolagsförsäljningar och börsnoteringar råder det startup-feber i den svenska spelbranschen. Stärkta av framgångarna har veteraner från jättar som King, Paradox och Dice hoppat av för att starta egna spelstudior.

Hittills sker dock de flesta avknoppningarna i Stockholmstrakten. Det trots att Malmö och Skåneregionen, med stora spelstudior som Ubisofts Massive, Frictional Games, King och Tarsier Studios, anses höra till ett av norra Europas viktigaste spelutvecklingskluster.

Kim Nordström vill ändra på den saken. Tillsammans med Malmö Startups har han tagit initiativ till ett skånskt nätverk och ett event som ska få regionens spelutvecklare att närma sig såväl startupscenen som investerare. 

”Min uppfattning är att det finns väldigt många duktiga hantverkare inom spelindustrin men väldigt få som är intresserade av det administrativa kring att driva företag”, säger Kim Nordström. 

Spelutvecklare har inte erfarenhet av marknadsföring eller produktägarskap.

Redan i nästa vecka kör han och nätverket Malmö startups igång Gaming Day Malmö, ett första event för att låta utvecklare knyta kontakter med startupvärlden.

”Spelutvecklare drivs av att bygga världens bästa spel men har inte erfarenhet av marknadsföring eller produktägarskap. Därför vill vi hjälpa dem att närma sig de som kan just det”, säger Kim Nordström. 

De senaste tre åren har han varit chef för Kings Malmöstudio. Studion utvecklar Pet Rescue, som är en av Kings största framgångar efter Candy Crush Saga. Under Kim Nordströms ledning har Malmöstudion växt från 20 anställda till omkring 100.

Läs även: 3 miljarder senare – King-grundaren talar ut

I början av sommaren lämnade han över chefsrollen för Malmöstudion till Daniel Svärd och under hösten förs diskussioner om andra roller för Kim Nordström inom det numera amerikanskägda spelbolaget.

Kim Nordström hoppas på att initiativet ska leda till att fler mindre studior ser dagens ljus i Skåne.

“Jag tror det är bra för hela branschen med olika typer av aktörer i ekosystemet. Det lockar också till sig många olika typer av talanger till branschen, vilket i sig bidrar till både ökad kreativitet och mer innovation.”

Enligt Kim Nordström letar de stora bolagen alltid efter utvecklare som har drivit eller försökt driva egna studior.

Den stora utmaningen är att få spelutvecklarna att sälja in sin idé på rätt sätt.

”Jag har rekryterat många till Kings Malmökontor och vet att de få entreprenörer som finns i branschen är högt aktade och har lättare att ta sig in hos de stora bolagen.”

Den ideella föreningen Game City har tidigare lyft frågan om en spelinkubator i Malmö, något som Kim Nordström också gärna vill se. 

”Om man kan hjälpa utvecklare med trygghet, finansiering och rådgivning så kan det inte vara annat än bra.”

Hur svårt har spelbranschen att hitta riskkapital?

”Det är en bransch med väldigt hög risk, men det finns kapital och de som är villiga att investera i spel. Spelindustrin är ung och den stora utmaningen är att få spelutvecklarna att sälja in sin idé på rätt sätt till investerarna. Här har startupvärlden i Malmö kommit så mycket längre än vad spelvärlden har gjort”, säger Kim Nordström.

Läs även: 4 av 5 King-grundare blir miljardärer

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera