Nettointäkterna i den av Kinnevik delägda nätmodehandlaren Global Fashion Group steg med 26 procent i lokala valutor för helåret och på proformabasis till 1 miljard euro. Det framgår av ett pressmeddelande.
Omsättningen för e-handelsbolaget, som fokuserar på tillväxtmarknader, steg med 21,4 procent till 317 miljoner euro under det fjärde kvartalet 2016, i jämförelse med 250 miljoner euro året innan.
Det var samtidigt en inbromsning mot helårets tillväxtökning på 26,4 procent under 2016. Under 2015 låg tillväxttakten på drygt 48 procent.
Bolaget skriver att omsättningen ökade trots att den makroekonomiska situationen i flera regioner varit utmanande och att prispressen ökat.
Samtidigt ökade bruttomarginalen till 43,4 procent under det sista kvartalet i jämförelse med fjolårets 40,4 procent. För helåret 2016 hamnade bruttomarginalen på 42,2 procent.
Läs även: Kinneviks modejätte fortsätter att växa
Det justerade rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, ebitda, förbättrades till -12,5 procent, från -26,9 procent året innan. I det fjärde kvartalet var marginalen -8,9 procent.
Investmentbolaget Kinnevik är storägare i Global Fashion Group och äger 35 procent av kapitalet. Verksamheten inkluderar de regionala verksamheterna Lamoda, Dafiti, Namshi, Zalora och The Iconic.
Det framgår även från pressmeddelandet att Millicom-veteranen Cynthia Gordon blir ny styrelseordförande i Global Fashion Group.
Direkt / Di Digital