Hoppa till innehållet

Kit missar målet – Bonnier tvingas skjuta till 20 miljoner

Bonniers mediesajt Kit, som producerar nyheter anpassade för Facebook och andra sociala medier, har redan bränt 44 av sina 50 miljoner kronor i startkapital. Vd:n har därmed missat målet om att få pengarna att räcka – och huvudägaren tvingas skjuta till ytterligare 20 miljoner kronor. 

Kits vd Peder Bonnier, som även sitter i Bonnier-koncernens styrelse. Foto: Christian Caspar.
Kits vd Peder Bonnier, som även sitter i Bonnier-koncernens styrelse. Foto: Christian Caspar.

Bonniers mediesajt Kit ökade sin omsättning rejält under 2016. Under samma period kom dock även förlusten att skena iväg och Kit hade bara ett fåtal miljoner kvar av startkapitalet på 50 miljoner kronor i slutet av förra året. Det skriver Breakit.

Totalt uppgick förlusten till 25 miljoner kronor för 2016, att jämföra med de 18 miljoner kronor som sajten gick back året innan. Det gjorde att det bara fanns sex miljoner kronor kvar av startkapitalet.

I nuläget är tanken att de pengar vi tagit in ska räcka.

Bonnier tvingas nu låna ut 20 miljoner kronor till Kit, enligt årsredovisningen för 2016. Medan förlusterna växte så ökade försäljningen ännu mer och uppgick till åtta miljoner kronor från bara cirka 71 000 kronor året innan.

I början av 2016 hade Kit ungefär 28 Mkr kvar i kassan. Några planer på att ta in ytterligare kapital fanns inte då, enligt Peder Bonnier. 

“I nuläget är tanken att de pengar vi tagit in ska räcka. Som det ser ut nu kommer vi inte behöva mer kapital. Sen beror ju allting givetvis på hur marknaden utvecklar sig”, sa han till Di Digital för ett år sedan.

Kit (NTL) har varit en stor snackis i mediesverige sedan starten. Sommaren 2014 lämnade de tre grundarna Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg sin tidigare arbetsgivare Bonnier Tidsskrifter. Planen var att starta en mediesajt med nyheter och filmklipp anpassade för Facebook och andra sociala medier.

Kit ägs till två tredjedelar av Bonnier Growth Media (NTL) medan resten ägs av grundarna och de anställda.

Finwire / Di Digital

Fotnot: NTL-länkarna ovan går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, bolagen och investerarna i den svenska tech-sektorn.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera