Hoppa till innehållet

Klarna-grundare investerar i terapi-sajt

Klarna-grundaren Niklas Adalberth går in som delägare när terapi-bolaget Competencer tar in nytt kapital. ”Vi ser en jättemöjlighet i att arbeta preventivt mot psykisk ohälsa”, säger medgrundaren Tove Toll. 

Janna Jarlman,Tove Toll och Solen Oliviéro-Naturel grundare av Competencer.
Janna Jarlman,Tove Toll och Solen Oliviéro-Naturel grundare av Competencer.

Stockholmsbolaget Competencer har tagit fram en plattform som kopplar samman terapeuter och coacher med personer som söker hjälp. Dessutom kan mötena ske direkt i webbläsaren genom bolagets videogränssnitt.

”Det går bra att skicka kylskåp över hela världen, men att köpa en timmes kompetens är jättekrångligt. Det vill vi ändra på”, säger Janna Jarlman som tillsammans med Tove Toll och Solen Oliviéro-Naturel grundat Competencer.

Bolaget har varit en del i såväl Stings inkubatorprogram som Handelshögskolan i Stockholms business lab. Affärsmodellen bygger på att Competencer tar en förmedlingsavgift på mötena som bokas genom plattformen samt att rådgivarna får betala en månadskostnad för att synas på plattformen.

”Det som har varit coolt under första året är att vi sett att rådgivarna själva fungerar som en säljkanal. Om de är duktiga på att synas får de med sig sina klienter till Competencer vilket fyller på efterfrågesidan”, säger Janna Jarlman.

Läs mer: Klarna-grundare satsar miljoner på flyktingar

Competencer tog in en miljon kronor i finansiering från bland annat Stockholms affärsänglar förra sommaren. Nu fyller de på med ytterligare 3 miljoner kronor i kapital, bland investerarna finns Stockholms affärsänglar, Klarna-grundaren Niklas Adalberth och investmentbolaget Recapex som bland annat samarbetar med Axel Johnsson-sfären.

”Recapex är spännande eftersom de tre som ligger bakom det har arbetat med Bookatable och Match.com tidigare. De förstår verkligen modellen”, säger Janna Jarlman.

Competencer är en del i en större trend av bolag som till exempel Kry och Mindoktor som arbetar med att digitalisera vården och patientmöten. Enligt Janna Jarlman är planen att nu växa för att bli förstahandsvalet för dem som söker rådgivare, coacher eller terapeuter i Sverige.

Läs mer: EQT Ventures investerar i Min Doktor

”Vi har insett att det här verkligen hjälper människor och gör det möjligt för dem att ta tag i sakerna som skaver lite i vardagen. Det finns studier som visar att framför allt KBT-terapi har i princip lika goda resultat över internet som vid fysiska möten”, säger Janna Jarlman. 

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera