Hoppa till innehållet

Klarna-grundare storsatsar på personlig utveckling

Klarna-grundaren Niklas Adalberth och finansmannen Tomas Björkman gör gemensam sak i en satsning för att digitalisera personlig utveckling. Målet är att nå fem miljoner människor på fem år.

Erik Fernholm och Niklas Adalberth.
Erik Fernholm och Niklas Adalberth.

Tomas Björkman är en tämligen okänd finansprofil i Sverige. Tillsammans med kollegan Johan Boman byggde han under 1990-talet upp en förmögenhet som entreprenör inom fastigheter- och finans. De senaste åren har han arbetat med stiftelsen Ekskäret med målet att skapa ett mer medvetet samhälle.

”De här ämnena som handlar om personlig utveckling och självhjälp har ansetts ganska flummiga. Men nu finns det gedigen forskning på området”, säger Erik Fernholm från stiftelsen Ekskäret som leder det nya intiativet 29k.

Läs mer: Klarna-grundaren ska digitalisera välgörenhet

29k är ett samarbete mellan Ekskäret, Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken (NTL) och forskare vid Harvard och Karolinska Institutet. Målet är att med hjälp av digital teknik skala upp de metoder inom personlig utveckling som bevisats ha effekt. Det ska i sin tur leda till positiva samhällseffekter.

”Vår tids samhällsutmaningar är så komplexa att det inte kommer att räcka med att göra punktinsatser för att lösa exempelvis ekonomisk ojämlikhet, främlingsfientlighet eller global uppvärmning. Vi tror att lösningen ligger hos individen. Om vi inte utvecklar våra kognitiva, känslomässiga och sociala förmågor kan vi inte, i samma utsträckning, ta hänsyn till andra eller fungera i en allt mer komplex omvärld. Här kommer riktig personlig utveckling in i bilden.” säger Niklas Adalberth.

Namnet, 29k, syftar till antalet dagar som en person i genomsnitt lever i västvärlden. Tanken är att verka för livslångt lärande genom att skapa lättillgängliga, öppna verktyg för personlig utveckling.

”Vi bygger en open source-plattform. Det gör det både möjligt för fler att nå ut med nya verktyg och att skapa ny kunskap genom att använda plattformen för forskning och utveckling”, säger Erik Fernholm.

Läs mer: Sverige 52 mäktigaste tech-investerare: Niklas Adalberth

Erik Fernholm är noga med att påpeka att det inte är terapi som 29k ska syssla med utan att vidga människors tankemönster. Att få fler människor att känna större empati menar han kan ha konkret positiva samhällseffekter.  

”Ta till exempel det faktum att vi inte kan äta fisk från Östersjön på grund av utsläpp av kemikalier som DDT. Det är ett praktiskt problem. Men rotorsaken är, som ofta, att människor inte ser sig själva som en del i en större helhet”, säger Erik Fernholm.

 29k håller just nu på att rekryterar teknikteamet som ska bygga plattformen. Under 2017 så kommer de första verktygen att vara på plats. Ambitionen är dock långsiktig ­– Stiftelsen Ekskäret jobbar med 100-års perspektiv.

”Vi kommer att växla upp successivt. Först ska vi med 1000-tals användare bevisa effekten av att det går att hjälpa folk digitalt. Sen ska vi lösa hur man skalar upp det kostnadseffektivt. Det ska inte behöva vara dyrt att hjälpa folk”, säger Erik Fernholm.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera