Hoppa till innehållet

Kobalt satsar på hemligt VR-projekt

Svenskgrundade Kobalt Music, med stjärnproducenten Max Martin som delägare, planerar att ta in friskt riskkapital till hösten. Pengarna ska användas till hemliga projekt i gränslandet mellan video, virtuell verklighet (VR) och biljettförsäljning.

Kobalts vd Willard Ahdritz grundade musikbolaget 2000 med Stockholm och London som bas.
Kobalts vd Willard Ahdritz grundade musikbolaget 2000 med Stockholm och London som bas.Foto: Axel Öberg

Svenskgrundade Kobalt Music har de senaste åren tonat upp som en av världens hetaste digitala musikförläggare. Bolaget är en intäktsplattform åt artister som Bon Iver, Dave Grohl, Paul McCartney och den svenska stjärnproducenten Max Martin.

De två sistnämnda världsstjärnorna är även delägare i bolaget, som altså ser till att artister får korrekt ersättning från plattformar som Spotify, Apple Music, Deezer och STIM-organisationer världen över.

Video, VR och AR spelar en allt större roll när det gäller musikrättigheter

I fjol omsatte Kobalt Music 2 miljarder kronor och hade en rörelseförlust på 112 miljoner kronor. Samma år tog man in en halv miljard i riskkapital från bland andra Google Ventures.

Stjärnproducenten Max Martin, delägare i Kobalt Music sedan 2012.

Men trots detta kapitaltillskott planerar den digitala musikförläggaren att redan till hösten ta in friskt kapital till en rad nya, hemliga projekt.

”Vi gav ju marknaden en liten försmak i december då vi lanserade en tv-app för bandet Placebo i Apple TV”, säger Willard Ahdritz, vd och grundare på Kobalt Music.

Läs mer: Kobalt omsatte 2 miljarder förra året

 Med Placebos app kan fans av ett band se videos ur Placebos 20-åriga historia och ta del av konserter i realtid. Enligt bandets hemsida ska Placebo jobba nära Kobalt för att utveckla tjänsten.

”Exakt vad vårt nästa steg blir får vi återkomma till. Men vi utvecklar tjänster för hela eko-systemet som en artist verkar inom, även video och biljettförsäljning. Och vi gör ett projekt med VR-bolaget Melody som jobbar med (Facebooks VR-bolag) Oculus Rift”, säger Willard Ahdritz.

Det låter som att ni ska sälja biljetter till livekonserter som upplevs i VR?

”Vi får återkomma till det där. Men video, VR och AR (augmented reality) kommer att spela en stor roll när det gäller musikrättigheter i framtiden”, säger Willard Ahdritz.

Under onsdagen lanserade Kobalt en egen app som möjliggör för de artister och låtskrivare som är anslutna till Kobalt att i realtid se hur många som lyssnar på deras musik och på vilka plattformar.

”Appen ger nya perspektiv for låtskrivaren. Den ger korrekt data för streaming och royalties. Det är en revolution for industrin”, säger Willard Ahdritz.

Kobalt Music grundades av Willard Ahdritz i Stockholm och London år 2000. Idag har man kontor i New York, London, Los Angeles, Stockholm, Miami, Nashville, Sydney, Berlin och Hong Kong.

En längre intervju med Willard Ahdritz publiceras på Di Digital på lördagen och i helgens upplaga av Di Weekend.


Kobalt Music
Verksamhet: Digital musikförläggare, ­intäktsplattform for kreatörer och ­rättighetsägare.
Omsättning 2015: 2 miljarder kronor.
Rörelseförlust 2015: 112 miljoner kronor.
Delägare: Balderton Capital, Michael Dell, Google Ventures, Andre Hoffmann/ Cape Capital, Willard Ahdritz, Max Martin, Paul McCartney, Anders Palm, Torbjörn Sten, ­Joakim Borgsved, Johan Ekelund och Mauro Scocco.

Willard Ahdritz
Ålder: 51 år.
Gör: Vd och grundare, Kobalt Music.
Bor: Scarsdale, New York.
Familj: Frun Ylva och tre söner, 17, 15 och 9 år.
Bakgrund: Uppvuxen i Ekeby Almby utanför Örebro. Startade Telegram Records 1986 och Kobalt Music 2000.
Utbildning: Studier vid Handelshögskolan i Stockholm och New York Universitys Stern School of Business.


Mer om Kobalts VR-planer i veckans Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/musikjattenshemligavr-planer-mojangsnyamiljarderochdirektfrangooglei-o

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Lannebo fonderAnnons

Förvaltaren: ”Därför lyckas svenska småbolag”

Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag
Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag

Sverige har en lång tradition av småbolag som vuxit till framgångsrika internationella storbolag. Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, ger sina förklaringar till varför svenska småbolag är så framgångsrika.

Sverige intar en unik position när det kommer till framgångsrika småbolag, en prestation som få länder kan mäta sig med. Ett flertal småbolag har genom åren vuxit och utvecklats till storbolag med en stark global närvaro, vilket tydligt illustrerar landets förmåga att odla och främja företagande.

En förklaring är enligt Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, att Sverige är ett litet land och det därför krävs expansion till andra länder för att fortsätta växa. Dessutom finns ett starkt fokus på produktutveckling. 

Mindre bolag kan växa

En annan avgörande faktor i denna framgångssaga är det nära samarbetet mellan svenska företag. Genom partnerskap och samverkan mellan små och stora aktörer skapas en symbios som gynnar båda parter. Detta samarbete ger småbolagen inte bara tillgång till nya kontakter och kunder utan också möjligheten att växa och expandera sin verksamhet.

– Det finns en symbios däremellan som gör att det mindre bolaget får möjlighet att växa, säger Hjalmar Ek. 

Småbolag har också i högre grad starka ägare som funnits med i bolaget under lång tid, ibland sedan starten. Det gör att engagemanget och drivet ofta är väldigt starkt vilket skapar välmående företag. 

Det svenska regelverket kring hur bolagen ska styras innebär också en mindre risk för att råka ut för något blufföretag. 

– Det finns en stark aktiekultur här. Det är väldigt få bolag på svenska börsen som man behöver var orolig för att bli lurad av, den risken är större på mer exotiska marknader.

Läs mer om fonden Lannebo Småbolag hos Lannebo 

Lannebos artikel innehåller information om värdepappersfonder och specialfonder. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lannebo fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera