Svenskgrundade Kobalt Music har de senaste åren tonat upp som en av världens hetaste digitala musikförläggare. Bolaget är en intäktsplattform åt artister som Bon Iver, Dave Grohl, Paul McCartney och den svenska stjärnproducenten Max Martin.
De två sistnämnda världsstjärnorna är även delägare i bolaget, som altså ser till att artister får korrekt ersättning från plattformar som Spotify, Apple Music, Deezer och STIM-organisationer världen över.
Video, VR och AR spelar en allt större roll när det gäller musikrättigheter
I fjol omsatte Kobalt Music 2 miljarder kronor och hade en rörelseförlust på 112 miljoner kronor. Samma år tog man in en halv miljard i riskkapital från bland andra Google Ventures.
Stjärnproducenten Max Martin, delägare i Kobalt Music sedan 2012.
Men trots detta kapitaltillskott planerar den digitala musikförläggaren att redan till hösten ta in friskt kapital till en rad nya, hemliga projekt.
”Vi gav ju marknaden en liten försmak i december då vi lanserade en tv-app för bandet Placebo i Apple TV”, säger Willard Ahdritz, vd och grundare på Kobalt Music.
Läs mer: Kobalt omsatte 2 miljarder förra året
Med Placebos app kan fans av ett band se videos ur Placebos 20-åriga historia och ta del av konserter i realtid. Enligt bandets hemsida ska Placebo jobba nära Kobalt för att utveckla tjänsten.
”Exakt vad vårt nästa steg blir får vi återkomma till. Men vi utvecklar tjänster för hela eko-systemet som en artist verkar inom, även video och biljettförsäljning. Och vi gör ett projekt med VR-bolaget Melody som jobbar med (Facebooks VR-bolag) Oculus Rift”, säger Willard Ahdritz.
Det låter som att ni ska sälja biljetter till livekonserter som upplevs i VR?
”Vi får återkomma till det där. Men video, VR och AR (augmented reality) kommer att spela en stor roll när det gäller musikrättigheter i framtiden”, säger Willard Ahdritz.
Under onsdagen lanserade Kobalt en egen app som möjliggör för de artister och låtskrivare som är anslutna till Kobalt att i realtid se hur många som lyssnar på deras musik och på vilka plattformar.
”Appen ger nya perspektiv for låtskrivaren. Den ger korrekt data för streaming och royalties. Det är en revolution for industrin”, säger Willard Ahdritz.
Kobalt Music grundades av Willard Ahdritz i Stockholm och London år 2000. Idag har man kontor i New York, London, Los Angeles, Stockholm, Miami, Nashville, Sydney, Berlin och Hong Kong.
En längre intervju med Willard Ahdritz publiceras på Di Digital på lördagen och i helgens upplaga av Di Weekend.
Kobalt Music
Verksamhet: Digital musikförläggare, intäktsplattform for kreatörer och rättighetsägare.
Omsättning 2015: 2 miljarder kronor.
Rörelseförlust 2015: 112 miljoner kronor.
Delägare: Balderton Capital, Michael Dell, Google Ventures, Andre Hoffmann/ Cape Capital, Willard Ahdritz, Max Martin, Paul McCartney, Anders Palm, Torbjörn Sten, Joakim Borgsved, Johan Ekelund och Mauro Scocco.
Willard Ahdritz
Ålder: 51 år.
Gör: Vd och grundare, Kobalt Music.
Bor: Scarsdale, New York.
Familj: Frun Ylva och tre söner, 17, 15 och 9 år.
Bakgrund: Uppvuxen i Ekeby Almby utanför Örebro. Startade Telegram Records 1986 och Kobalt Music 2000.
Utbildning: Studier vid Handelshögskolan i Stockholm och New York Universitys Stern School of Business.
Mer om Kobalts VR-planer i veckans Digitalpodden. Lyssna här:
http://embed.acast.com/digitalpodden/musikjattenshemligavr-planer-mojangsnyamiljarderochdirektfrangooglei-o
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.