Hoppa till innehållet

Musikimperiet Kobalt omsatte 2 miljarder förra året

Den svenska musikkoncernen Kobalt omsatte 2 miljarder kronor under 2015. Med stjärnor som Max Martin i sitt stall ska den siffran dubblas till 2017, hälsar vd Willard Ahdritz.

Soulsångaren Lauryn Hill är en av många världsstjärnor som ingår i Kobalts artiststall.
Soulsångaren Lauryn Hill är en av många världsstjärnor som ingår i Kobalts artiststall.Foto: Evan Agostini/AP

Doldisbolaget Kobalt, som bland annat driver ett musikförlag för oberoende artister, har sedan det grundades år 2000 skaffat sig en klar maktposition i skivbranschen.

Affärsidén är att med sin egna tekniska plattform förenkla de komplicerade processer som styr hur artister och låtskrivare får betalt. Kobalt driver även ett skivbolag och erbjuder betalningslösningar för musikbranschen.

Läs mer: Googles riskkapitalbolag har ögonen på Sverige

Efter att ha tagit in närmare 500 Mkr från investerare som Google Ventures under 2015 ökade bolaget sin omsättning med 26 procent till 2 miljarder kronor, rapporterar branschsajten Music Business Worldwide. Rörelseförlusterna uppgick till 200 Mkr.

”Vi är på väg att dubbla vår omsättning igen under de närmsta två åren”, säger vd:n Willard Ahdritz, som väntar sig att bolaget omsätter 4 miljarder kronor till 2017.

Läs mer: Skivjättarna: Spotify har förändrat maktbalansen i musikbranschen

Förlagsgrenen – där kataloger som tillhör Paul McCartney och den svenske stjärnproducenten Max Martin ingår – gjorde förra året ett rörelseresultat på 47 Mkr, jämfört med 32 Mkr under 2014. Vinstmarginalen för den delen av verksamheten var förra året 3 procent.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera