Hoppa till innehållet

Kommentar: ”Vi kan ha hittat Sveriges minst seriösa teknikbolag”

Det NS Ventures gör på småbörserna skadar techvärldens trovärdighet medan småsparare riskerar att blåsas. Vi kan ha hittat Sveriges minst seriösa teknikbolag, skriver Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto: TT/Patrik Olsson

Det fanns en gång ett pressmeddelande som skickade upp en aktiekurs 200 procent.

Aktien hette Videoburst och nyheten gällde ett samarbete med Google. Eller var det verkligen så? När Di:s reporter ringde upp bolaget visade det sig inte finnas något skriftligt avtal.

Läs mer: Videoburst har inget skriftligt avtal med Google

En annan gång fanns det inte bara ett utan två pressmeddelanden från bolaget Transiro. Det handlade om en ”expansion” till Finland, ett nytt kundsegment och bolagets första finländska kund.

Samma dag steg aktien 35 procent.

Läs mer: Börsbolag rusade på "expansion till Finland" – affären värd 1000 kr i månaden

Båda pressutskicken gällde dock samma sak: En affär med en kund i Finland som visade sig vara värd 1000 kronor i intäkter per månad.

Småsparare kan ha svårt att skilja verkliga Uber från ett knattebolag på Karlavägen

Transiro och Videoburst har en sak gemensamt. Storägaren heter i NS Ventures, som hittills skickat tre bolag till börsen.

Gång på gång under Di Digitals granskning visar sig NS Ventures bolag stå bakom diffus och vilseledande information. Bolagen verkar ha svårt att beskriva den dagliga verksamheten på ett begripligt sätt. Ibland saknas viktiga detaljer – som i fallet med den så kallade Finlandsexpansionen.

Läs även: Efter börsflopparna – hans NS Ventures vill notera två bolag till

Transiro drar gärna paralleller mellan sig själva och Uber. Bolaget verkar inom det som man på ett närmast parodiskt startupspråk kallar ”transport-tech”. En av bolagets kunder är Arlanda Express.

Vad är det då för tjänster Transiro säljer till tågoperatören? Jo, Transiro bygger bolagets webbplats. Det som låter som ett Uber för tyngre transporter visar sig vara en it-konsultlåda.

Att anspela på startupvärldens stora framgångssagor är förstås ett medvetet val. Tech är hett. Vanliga dödliga skor sig på bitcoin och Spotify är med sina drygt 100 miljarder kronor i bolagsvärde ett av Sveriges största bolag. Bara i fjol investerades nära 15 miljarder kronor i den svenska techsektorn.

Det är inte särskilt konstigt att många bolag vill sola sig i glansen av sektorn som bygger morgondagens näringsliv.

Jag förmodar att NS Ventures syfte är att haussa mediokra bolag på börsen. Di Digital rapporterar att NS Ventures storägare Magnus Kniving i flera omgångar har sålt av aktier i Fastout, det största av bolagen i portföljen.

Bolagen får svårt att hålla vad de lovar

Beteendet drabbar både techbolag som redan är noterade och de som ser börsen som ett alternativ i framtiden. I farozonen finns även småsparare som har svårt att skilja verkliga Uber från ett knattebolag på Karlavägen.

Det går inte att utesluta att NS Ventures innehav växer och blir till hållbara bolag. Det finns dock ingenting som tyder på att det är ambitionen. Det verkar mer som att man vill ta med sparare på en börsresa som får mycket svårt att hålla vad den lovar.

Kan NGM och Aktietorget verkligen låta de här bolagen hållas?

Känner du till något Di Digital borde granska? Mejla sven.carlsson@di.se – du omfattas av källskydd.

Läs fler delar ur Di Digitals granskning av NS Ventures:

Efter börsflopparna – hans NS Ventures vill notera två bolag till
Foto: Press

Börsbolag rusade på "expansion till Finland" – affären värd 1000 kr i månaden
Foto: Transiro/Infront. Kollage.
Mer om NS Ventures i veckans avsnitt av Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/nsventuresborsfloppar-ubersnyavdochsverigesbitcoin-bluffar

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera