Hoppa till innehållet

Låsbolaget Glue släpper in brevbäraren – utan att du är hemma

Ett nytt samarbete mellan logistikjätten Bring och det smarta låsföretaget Glue gör att chauffören kan lämna paket direkt på hallmattan utan att du är hemma. Hitills har Glues lås nått 2 000 hem.

Carl-Johan Grandinson, vd, och Diego Oliva, operativ chef, vill ta det svenska låset Glue ut i Europa. Foto: Jonathan Bylars
Carl-Johan Grandinson, vd, och Diego Oliva, operativ chef, vill ta det svenska låset Glue ut i Europa. Foto: Jonathan Bylars

Tidigare i år samarbetade låsbolaget Glue (NTL) med Ica för att leverera matvaror direkt in i kundernas kylskåp. Lagom till julhandeln inleder man ett samarbete med logistikkedjan Bring, som använder sig av bolagets smarta lås för att kunna ställa paket innanför dörren hos mottagaren.

”Det här är nästa steg i utvecklingen av vår plattform för i-hemmet-leveranser. I dag shoppar många på nätet, men själva leveransen är ofta tidskrävande då man som kund är hänvisad till att antingen vara hemma, eller att hämta upp paketet på utlämningsställen”, säger bolagets vd och grundare Carl Johan Grandinson.

Pilotprojektet kommer att pågå i åtta veckor, men redan nästa år siktar låsföretaget på att lansera hemleveranser på tillsvidarebasis.

Läs mer: Apple-veteraner lanserar Gluelås-konkurrent till hyresvärdar

Hemleveranserna via Glues låssystem innebär att kunden delar ut en digital engångsnyckel via mobilen som låter leverantören komma in lägenheten utan att någon behöver vara hemma. Lägenhetsinnehavaren får en uppdatering både då personen går in i och lämnar bostaden.

”En del användare har en initial oro för att ge okända personer tillgång till deras hem. Den känslan minskar ju mer information man får om besöket, oftast tar en leverans inte mer tio sekunder”, säger Carl Johan Grandinson.

Så kallade smarta lås har blivit en het marknad och de senaste åren har en rad produkter lanserats på marknaden. Så sent som i våras tog Glue in 25 miljoner kronor i ny finansiering från Peter Carlsson, tidigare toppchef på Tesla som även tog plats i bolagets styrelse, och riskkapitalbolaget Moor. I samband med affären värderades Glue till 122 miljoner kronor.

Läs mer: Tesla-chef och Angry Birds-grundare går in i Glue

I dag finns Glues lås installerat i 2 000 svenska hem. Under nästa år hoppas bolaget dock kunna få fler användare att hoppa på tåget, bland annat genom att öka försäljningen av sina lås via partners som Postnord och Bring.

Leveranser är heller inte det enda området Glue sneglar på. I framtiden hoppas man kunna knyta samarbeten med allt från städbolag till tjänster för hundpassning.

”I takt med att hushållsnära tjänster blir mer tillgängliga vill vi växa även på den marknaden. Vi vill förenkla kundernas liv, samtidigt som vårt låssystem gör det mer tryggt att ge aktörer tillgång till ditt hem”, säger Carl Johan Grandinson.

Fakta om Glue

  • Vad: En digital, app-baserad nyckel som låter dig styra vem som har tillgång till ditt hem och när. Finns idag installerad på 2000 dörrar
  • Grundades: 2013 som en avknoppning från Phoniro AB, som är verksamma inom digital nyckelhantering inom äldreomsorgen
  • Antal anställda: 12

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera