Hoppa till innehållet

Ljusning för Schibsteds miljardbud på Hemnet

Konkurrensverket vill ge mediejätten Schibsted mer tid för att hitta en väg framåt i Hemnet-affären. Det ökar chanserna att den omstridda miljardaffären faktiskt blir av.

Rolv-Erik Ryssdal, koncernchef på Schibsted
Rolv-Erik Ryssdal, koncernchef på Schibsted

För en dryg vecka sedan kom nyheten att Konkurrensverket ville stoppa mediejätten Schibsteds köp av bostadssajten Hemnet, en affär som värderas till 1,5 miljarder kronor.

Uppgifterna, som senare bekräftades av Konkurrensverket, innebar en betydligt ökad risk för att Hemnet-köpet inte skulle gå igenom.

Nu tycks dock parterna vara mer hoppfulla om att hitta en lösning. Konkurrensverket har under tisdagen lämnat in en såkallad ansökan om fristförlängning hos Tingsrätten, med samtycke från Schibsted och Hemnet.

Det innebär i klarspråk att parterna vill ha mer tid på sig för att hitta en väg framåt i affären. Tidsfristen ska, enligt ansökan, skjutas fram från den 9 juni till den 8 juli.

“Vi har en diskussion med Schibsted. Det som diskuteras är om det finns något sätt på att lösa problemen vi sett med affären. Vi behöver mer tid för de diskussionerna”, säger Per Karlsson, chefsjurist på Konkurrensverket, till Di Digital.

“Vi vill att tidsfristen flyttas fram till den 8 juli. Efter det måste vi besluta om vi ska yrka på förbud eller inte”, fortsätter han.

Per Karlsson vill inte gå in på detaljer om exakt vad tvistepunkterna är i affären. Han vill heller inte berätta exakt vad det är för lösning som diskuteras.

På ett allmänt plan handlar myndighetens oro om hur ett Schibsted-ägt Hemnet skulle påverka konkurrensen på marknaden för bostadsförsäljningar. Schibsted äger sedan tidigare den konkurrerande bostadssajten Blocket Bostad.

“Vi ser till konsumenterna och hur det blir bra för dem. Vi befarar att konkurrenssituationen kan försämras”, säger Per Karlsson. 

Han betonar dock att det inte är myndiheten som avgör om tidsfristen ska förlängas eller ej.

“Vi kan bara göra en ansökan. Det är tingsrätten som bestämmer, men Schibsted och Hemnet har samtyckt till det här”, säger Per Karlsson.

Läs även: Mäklarförbundet fick 7,5 miljoner i "signing fee" av Schibsted

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera