Hoppa till innehållet

Lycksökare på spelundrets bakgård

Det svenska spelundret har skapat åtskilliga miljardbolag de senaste åren.
Nu hoppas lycksökare som Gaming Corps slå mynt av trenden, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.

Vi har sett det förr och vi lär se det igen: En viss del av it-sektorn blir het. Miljardbolag skapas. Grundare hoppar av för att starta nya succébolag. Och mitt i detta virrvarr dyker lycksökarna upp med sina rockiga visioner och en vilja att spela högt med småspararnas pengar.

De senaste åren har två sektorer seglat upp som hetare än alla andra: spelutveckling samt betting- och kasinobolag.

Detta illustreras tydligast av att King, Mojang och Paradox alla har miljardärer bland grundarna. Samma sak gäller betting- och kasinobolagen Betsson, Unibet och Evolution Gaming.

De snabba förmögenheterna föder givetvis drömmar bland landets småsparare.

Hur gör man för att slå mynt av dessa drömmar? Varför inte starta ett bolag som lovar att både jobba med traditionell spelutveckling och samtidigt utveckla casinospel på nätet? En minst sagt ovanlig kombination, men why not?

Det var förmodligen så Nicklas Dunham och Jens Larsson tänkte när man startade Gaming Corps och raskt förberedde en notering på First North.

Man hade visserligen inga intäkter, inget färdigt spel att bygga bolaget kring. Men man hade branscherfarenhet och man kunde snacket.

Prospektet var ett potpurri av förhoppningar: Man hade köpt vissa rättigheter till det avdankade spelet Riddick. Och man hade ett samarbetsavtal med rättighetsbolaget Skybound. Vidare skulle man även satsa på kasinospel, hette det.

Givetvis gick det åt skogen. Ett spelbolag utan spel är som ett rockband utan låtar. Visst det kan bli hits, men oddsen är enormt höga. Ett år efter noteringen har aktiekursen kollapsat och Gaming Corps har endast floppen ”The Descendant” att visa upp.

Småspararna gör bäst i att strunta i grundarnas ursäkter. Gaming Corps borde stannat i replokalen. Har man inga hits har man inget på den stora scenen att göra.

 


 

Läs även: Börsflopp för Gaming Corps – aktien ner 80 procent

Foto:

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera