Hoppa till innehållet

Börsflopp för Gaming Corps – aktien ner 80 procent

Gaming Corps gick till börsen med löften om kommande populära data- och kasinospel. Ett år efter introduktionen har aktien rasat över 80 procent – och det enda spelet som släppts har floppat.

Gaming Corps spel ”The Descendant” har inte gett de intäkter bolaget hade räknat med.
Gaming Corps spel ”The Descendant” har inte gett de intäkter bolaget hade räknat med.Foto: Gaming Corps.

Gaming Corps grundades i mars 2014 av Nicklas Dunham och Jens Larsson. Båda har ett förflutet i spelbranschen. Vd Nicklas Dunham har tidigare arbetat på Starbreeze och är medgrundare till börsnoterade Stillfront Interactive.

I fjol påbörjade man processen att börsnotera Gaming Corps. Detta trots att bolaget ännu inte hade släppt några spel. Gaming Corps bestod då av ett samarbetsavtal med det amerikanska rättighetsbolaget Skybound, med målet att skapa dataspel av kända Hollywood-produktioner. Man hade även köpt förlagsrättigheterna till mobilspelet ”Riddick: The Merc Files”.

I prospektet för Gaming Corps notering på First North, drygt ett år efter att bolaget grundades, tryckte man på hur bolaget skulle göra en nylansering av Riddick (en filmkaraktär som även Starbreeze tidigare gjort spel av) och göra sitt första spel byggt på filmen Air. Man skulle även utveckla kasinospel, som skulle leda till ytterligare intäkter.

Problemet med Gaming Corps, när det kom till börsen, var att det kändes lite som en pappersprodukt.

Bolaget noterades på First North i juni 2015 till teckningskursen 7,25 kronor per aktie. Aktieförsäljningen gav närmare 16 miljoner kronor till bolaget. Drygt två månader senare tog bolaget in ytterligare 14,6 Mkr i en nyemission. Under de första månaderna i år har mer kapital tillkommit: 8,4 Mkr genom optionslösen och 7,8 Mkr i en nyemission. Ägarlistan indikerar att merparten av pengarna kommer från småsparare.

Läs även: Starbreeze ökar omsättningen och stiger på börsen

Men några intäkter att tala om fanns ännu inte när året sammanfattades. Under 2015 hade bolaget så gott som inga intäkter. För 2015 redovisade Gaming Corps en omsättning på 23 000 kronor och gjorde en förlust på över 17 Mkr. 

”Om man ser en framgångssaga som Starbreeze kommer det att dyka upp andra aktörer som vill göra likadant. Problemet med Gaming Corps, när de kom till börsen, var att det kändes lite som en pappersprodukt. Det krävs ganska mycket kapital för att göra en bra produkt som en kund accepterar 2016. Min spontana reaktion när jag tittade på dem var ’varför ska de här lyckas?’” säger en analytiker som vill vara anonym.

Vd:n Nicklas Dunham ångrar inte börsnoteringen.

”Vår strategi var att börsnotera bolaget för att få tillgång till kapital. Jag jobbade tidigare med Starbreeze och de har gått en annan väg och hade redan hög omsättning när de noterades”, säger vd:n Nicklas Dunham.

Foto: Gaming Corps
Nicklas Dunham, vd och medgrundare av Gaming Corps. Foto: Gaming Corps.

Gaming Corps första spel ”The Descendant” släpptes i mars i år, cirka fyra månader senare än planerat och med ett annat namn. Spelet var då inte längre kopplat till någon Hollywood-film, då rättigheterna till att använda filmen ”Air” hade dragits in.

Men redan innan lanseringen av spelet började aktien darra. Den steg som högst till 18 kr en månad efter noteringen, men ju närmare lanseringen av the Descendant desto skakigare blev det.

Aktien hjälptes inte av att välkända börstwittrare tappade intresset för företaget, redan innan spelet hade lanserats.

Twitterhandlet AvanzaMannen har närmare 19 000 följare på Twitter.

I samband med lanseringen av spelet tappade aktien 60 procent av sitt värde på en månad, till 3,55 kronor.

Under tisdagen handlades Gaming Corps aktie till dryga 2 kronor. Det är ett fall på 87 procent på ett år. Enligt Nicklas Dunham beror det på två saker:

”Det var höga förväntningar från början såklart. Sedan har spelet inte levererat i försäljningssiffror” säger han.

Läs även: Miljonerna regnar över spelundret från Upplands Väsby

Bolaget har i dag ett börsvärde på 26 Mkr, vilket placerar det i börsens absoluta bottenskikt. För första kvartalet i år uppgick intäkterna från ”The Descendant” till ynka 20 000 kronor. För samma tidsperiod gjorde bolaget en förlust på 6,2 Mkr.

Vi behöver inte bara marknadsföra spelet utan även vårt bolag. Det tar tid.

Samtidigt har enbart två av fem episoder av spelet släppts och Gaming Corps uppges arbeta fram en fungerande marknadsföringsstrategi.

Enligt plattformen Steam, där spelets första episod går att ladda ned för 28 kronor, har spelet haft som mest 18 spelare samtidigt. I jämförelse har det populära Skövde-spelet Goat Simulator haft 10 000 spelare som mest vid en tidpunkt.

Foto:
Enligt Steamcharts har The Descendant haft som mest 18 spelare samtidigt. 

Läs även: Miljonerna regnar över getspelet från Skövde

”Det är inget fel på spelet. Det handlar om att synas bland alla andra spel och sen så tror jag också att många jämför oss med många andra typer av spel som inte är jämförbara. Vi är också nytt som företag och man känner inte till vårt varumärke om man jämför med Starbreeze som har funnits i många år. Så vi behöver inte bara marknadsföra spelet utan även vårt bolag. Det tar tid,” fortsätter Nicklas Dunham.

Var det för tidigt att gå till börsen?

”Det beror på vad man har för strategi såklart. Vi ville prova den här strategin och det är ingenting som är över på något sätt. Det får framtiden utvisa”, säger Nicklas Dunham.


Läs även: Lycksökare på spelundrets bakgård

Foto:


Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera