Hoppa till innehållet

Lyxmobilbolaget Vertu byter ägare – igen

Vertus dyraste modell går loss för över en kvarts miljon kronor. Bolaget lanserades först av Nokia, och har sedan vandrat vidare till bland annat EQT. Nu köper en turkisk affärsman bolaget.

Lyxmobilbolaget Vertu har fått en ny ägare – igen. Foto: TT
Lyxmobilbolaget Vertu har fått en ny ägare – igen. Foto: TT

Brittiska Vertu som tar fram lyxversioner av smartphones har köpts upp av den kontroversiella turkiska affärsmannen Hakan Uzan, skriver The Telegraph.

Hakan Uzan har genom sitt Cypern-baserade företag Baferton förvärvat Vertu för cirka 50 miljoner pund, eller motsvarande knappt 550 miljoner kronor, från dess befintliga kinesiska ägare Godin Holdings.

Vertu lanserades av finska Nokia i slutet av 1990-talet för att bygga dyra skräddarsydda mobiler som kunde innehålla allt från safirskärmar till läderhöljen från struts. Den brittiska verksamheten såldes så småningom till riskkapitalbolaget EQT för 200 miljoner euro år 2012. Tre år senare gick Vertu vidare över till Godin Holdings för en hemlig prissumma, och nu senast får man alltså Baferton som ny ägare.

Läs mer: EQT säljer lyxmobilbolaget Vertu

Hakan Uzan har tidigare anklagats för bedrägeri av Nokia. Han dömdes i sin frånvaro till 15 månaders fängelse efter att inte ha dykt upp vid en utfrågning relaterad till anklagelserna. Straffet kom senare att upphävas efter överklagande. Hakan Uzan och hans familj befinner sig för övrigt i exil efter att ha kommit på kant med Turkiets nuvarande president Recep Tayyip Erdogan. Samtliga av familjens tillgångar i Turkiet är beslagtagna.

2015 kostade Vertus lyxmodell motsvarande 270 000 kronor. Bakom det höga priset lurade flera olika faktorer. Telefonen var bland annat konstruerad av stål och 18 karats guld, enligt företagets hemsida. Alltihop monterat för hand i en fabrik strax utanför London.

Den riktiga kostnadsboven var dock conciergetjänsten som går loss på 53.000 kronor om året. För det fick man en ”personlig assistent” som är tillgänglig dygnet runt var du än är i världen.

Läs mer: Nokias 3310 är tillbaka – med Snake

Finwire / Di Digital

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera