Hoppa till innehållet

Många bränner sig på glödheta tech-noteringar

Den som tecknat aktier i börsens nya teknikbolag har gjort en bra affär det senaste halvåret. Men dramatiken har varit enorm – och många techbolag har sett sina aktier rasa efter de första dagarnas uppgångar. 

Medsols från vänster: Börsnoteringar av Smart Eye, Crunchfish och XMReality.
Medsols från vänster: Börsnoteringar av Smart Eye, Crunchfish och XMReality.

Intresset för unga techbolag är fortsatt stort på börsen efter fjorårets rekordartade noteringar av hela 38 teknikbolag. Och trots att kurserna åker berg-och-dal-bana är den generella bilden ändå fortsatt positiv.

Di Digital har gått igenom de 14 tech-noteringar som genomförts på börserna Nasdaq Stockholm, First North och Aktietorget sedan november i fjol. Hela tio av dessa aktier handlas idag över sin teckningskurs. Bäst har det gått för spelbolaget THQ Nordic (NTL), vars börsvärde stigit med 130 procent till 3,2 miljarder kronor sedan noteringen i slutet av november.

Läs mer: De köper aktier för 210 miljoner när THQ Nordic noteras

Men turbulensen har ofta varit hissnande. Inte minst för de lite mindre teknikbolagen, som fortfarande väntar på det stora genombrottet och ofta går med förlust. Den som köpt vid fel tidpunkt har kunnat bränna sig ordentligt. 

Generellt vill man ju att aktien stiger första dagen

Malmöbaserade Crunchfish, som utvecklar geststyrning för VR och AR, steg exempelvis med närmare 150 procent vid sin börsdebut den 7 november. Men sedan dess har kursen rasat tillbaka mot jordens yta. Aktien handlas nu till en kurs strax över teckningskursen på 15 kronor, eller ett börsvärde på 230 Mkr.

Göteborgs Appspotr, en plattform för byggande av appar, genomgick en liknande resa. Bolagets teckningskurs inför noteringen var 6 kronor.  Några dagar efter noteringen hade aktiekursen rusat till hela 16,7 kronor. Och sedan dess har kursen fallit handlöst tillbaka till drygt 6 kronor, eller ett börsvärde på 59 Mkr.

Läs mer: Appspotr rusar med nästan 30 procent i börsdebuten

Samma trend noteras hos Göteborgsbolaget Smart Eye, som utvecklar system för ögonläsning. Bolagets aktiekurs rusade med 40 procent under den första handelsdagen den 5 december. Sedan dess har aktien rasat och stigit ett flertal gånger och handlas nu till drygt 53 kronor, 16 procent över teckningskursen på 46 kronor. Bolagets börsvärde är större än de andra två och ligger på drygt en halv miljard kronor.

”Det är bra att det kommer så pass många bolag till börsen. Men när det gäller de här teknikbolagen i det minsta segmentet, med värderingar på under 250 miljoner kronor, är det viktigt att förstå vad man investerar i och fundera på om det verkligen är ett börsfähigt bolag”, säger Carl Armfelt, förvaltare av fonden Swedbank Robur Ny Teknik, som är en viktig investerare i svenska teknikbolag. 

Foto:
Erik Sprinchorn och Carl Armfelt, förvaltare av fonden Swedbank Robur Ny Teknik. Foto: Hampus Andersson.

Han får medhåll från Richard Goldman, chef för corporate finance på Redeye.

”Marknaden för tekniknoteringar är inte lika stark som för 4-5 månader sedan. Det ställs större krav på kvalité och förmåga att genera riktig omsättningstillväxt och positivt resultat på sikt”, säger han.

Redeye står bakom noteringen av teknikbolaget XM Reality som nyligen tog klivet in på First North-börsen. Linköpingsbolaget utvecklar hård- och mjukvara för vägledning av experter på distans via augmented reality, eller förstärkt verklighet. 

Lovande är att man har lockat till sig en rad stora kunder som Bombardier och Bosch. Men i likhet med många andra av börsens nybakade techbolag är intäkterna låga och förlusterna ansenliga. Under 2016 uppgick XM Realitys totala intäkter 8,4 Mkr, varav nettoomsättningen stod för 5,2 Mkr. Bolaget redovisade samtidigt ett negativt rörelseresultat på 10 Mkr. 

Ändå är intresset för bolaget stort. XM Reality lyckades locka en rad tunga investerare att delta i nyemission på 60 Mkr som övertecknades med hela 500 procent i början av april.

Trots detta uteblev dramatiken vid börsnoteringen av XM Reality. Under första handelsdagen studsade aktiekursen runt mellan 13,8 och 16,1 kronor. Två dagar senare handlades XM Reality strax under sin teckningskurs på 13,7 kronor. 

Tillhörande artikel: Bambuser, Bioservo och Urb-it till börsen

”Generellt vill man ju att aktien stiger första dagen. Men om den går upp med astronomiska siffror, över 30-40 procent, är risken stor att det är spekulationsdrivet”, konstaterar förvaltaren Carl Armfelt.

14 techbolag har noterats det senaste halvåret:

Foto:

Fotnot: Tabellen har uppdaterats efter ett fel i kursen för Appspotr. 

Mer om de senaste technoteringarna i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden170426

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

För att nås av nyheterna först:

Foto:

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera