Hoppa till innehållet

”Martin Lorentzons byte borde inte förvåna någon”

Spotify är på väg i en riktning som Martin Lorentzon tydligen inte stödjer. Därför är slutet på hans ordförandeskap ingen överraskning, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson, nyhetschef Di Digital
Sven Carlsson, nyhetschef Di DigitalFoto: Patrik Olsson

Martin Lorentzon, mannen som slog ihop orden ”spot” och ”identify” i Daniel Eks mammas lägenhet i Rågsved 2006, är inte längre ordförande i Spotify. Varken i Luxemburg eller i Sverige.

Mannen som satsade sina Tradedoubler-pengar på att förändra musikindustrin är sedan i våras ordinarie ledamot i moderbolaget. Enligt Affärsvärlden handlar det om att Spotifys amerikanska ägare inte vill ha honom på ordförandeposten, något som Spotify dementerar.

Hur ska vi då tolka detta?

Martin Lorentzon har suttit som ordförande i Spotify i tio år. Han har vid sidan om det en styrelseplats i Telia och ett brinnande engagemang i frågor som rör till exempel beskattningen av personaloptioner:

(Läs mer om den saken här.)

Kanske har Martin Lorentzon tillräckligt att göra vid sidan om. Kanske var Daniel Ek helt enkelt sugen på att inte bara vara vd, utan också ordförande. Kanske är det så, som Breakit rapporterar, att Spotify vill ha en person på båda poster när man väl går till börsen.

Eller så är det så att den hyperaktive Martin Lorentzon – som har sagt att han tränar två gånger om dagen och sprudlar med idéer och tankar om framtiden – är lite för viljestark.

Om Spotify inte börsnoteras under nästa år börjar företaget förlora pengar. Så ser nämligen villkoren för den senaste lånefinansieringen ut. Börsdebuten har redan skjutits på framtiden, vilket Di Digital tidigare har avslöjat.

Börsen har dock inte alltid varit grundarnas högsta dröm.

Senast i fjol slog Martin Lorentzon fast att det inte blir någon börsintroduktion för Spotify.

Daniel Ek – som driver sitt bolag som om det vore på börsen, med telefonkonferenser varje kvartal för att hålla investerarna à jour – beklagade sig för några år sen över kvartalskapitalismens kortsiktighet i en intervju med Di.

Allra mest högljudd har Martin Lorentzon varit. Senast i fjol slog han fast att det inte blir någon börsintroduktion för Spotifys del:

”Det blir ingen exit, och det blir ingen börsintroduktion", sa han när jag intervjuade honom för SvD:s räkning.

Spotify är alltså på väg i en riktning som Martin Lorentzon inte stödjer. Att han inte längre är ordförande borde inte förvåna någon.

Läs även: Martin Lorentzon bort från Spotifys ordförandestol

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera