Hoppa till innehållet

Mentimeter till 500 Startups i San Francisco

Efter årsskiftet flyttar Stockholmsbolaget Mentimeter till San Francisco. Bolaget har blivit antaget till den hajpade inkubatorn 500 Startups acceleratorprogram.

Kristoffer Renholm (CTO), Niklas Ingvar (CPO), Donna Hanafi (CMO) Alva Rydberg (Design Lead) och Johnny Warström (CEO) på Mentimeter.
Kristoffer Renholm (CTO), Niklas Ingvar (CPO), Donna Hanafi (CMO) Alva Rydberg (Design Lead) och Johnny Warström (CEO) på Mentimeter.Foto: A&T Studios

Mentimeter har utvecklat en webbtjänst för omröstningar och undersökningar, tänkt att användas vid till exempel föreläsningar och tävlingar. Användarbasen har vuxit snabbt och i fjol tog bolaget in 3,5 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Per Appelgren och Meg-Charles Horn.

Nu har Mentimeter blivit antaget till affärsinkubatorn 500 Startups acceleratorprogram i San Francisco. Efter årsskiftet flyttar därför hela grundarteamet till USA:s västkust i fyra månader.

“Det känns jättespännande. Det är väldigt viktigt för oss att vara ett tight grundarteam, så vi flyttar hela bolaget dit”, säger vd Johnny Warström.

500 Startups är en av de mest omtalade företagsinkubatorerna på den amerikanska västkusten, känd för att göra extremt många såddinvesteringar i unga teknikstartups. I somras kunde Di Digital berätta att 500 Startups även är på väg att etablera sig i Stockholm.

Johnny Warström på Mentimeter ser nu fram emot en tids intensiv produkt- och affärsutveckling. Acceleratorprogrammet löper från januari till april 2016 och avslutas med en demo day, där bolagen pitchar för en stor publik av inbjudna investerare.

“Det handlar om allt från produkt till teknik och marknadsföring. Samtidigt är det väldigt nätverksbaserat. Jag tror vi kommer vinna mycket på att få kontakt med bolagen som tidigare suttit med, investerare och så vidare”, säger han.

I och med acceleratorprogrammet tar Mentimeter även in en investering om 125 000 dollar från 500 Startups, motsvarande en dryg miljon svenska kronor, i utbyte mot 5 procent av bolaget.

“Vi behöver egentligen inte pengarna, vi är i princip lönsamma redan och vi växer stabilt. Vi gör det för att få tillgång till nätverket och alla som jobbar där”, säger Johnny Warström.

Vi behöver egentligen inte pengarna. Vi gör det för att få tillgång till nätverket.

Sedan starten för drygt två år sedan har mer än 3,5 miljoner personer i 120 länder använt Mentimeter-appen. Bland kunderna, alltså företag som använder tjänsten för omröstningar eller undersökningar, märks storbolag som Ericsson, Deloitte och Imperial College i London.

Mentimeter är gratis i grundutförande men tar betalt för vissa extrafunktioner, till exempel whitelabel-lösningar för företag och tillgång till användardata.

Hur mycket bolaget omsätter vill Johnny Warström inte avslöja:

“Men 98 procent av våra användare är gratisanvändare, så brukar det se ut för den här typen av tjänster”, säger han.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera