Hoppa till innehållet

Microsoft köper svenskt 3D-bolag

Den amerikanska jätten Microsoft köper Linköpingsbolaget Donya Labs som utvecklar mjukvaran Simplygon för 3D-spel och VR-applikationer.

Från vänster: Donya Labs vd Matt Connors, vd, Anders Östlund, utvecklingschef, Ulrik Lindahl, teknikchef och Sylvia Parmentelas, produktmarknadschef.
Från vänster: Donya Labs vd Matt Connors, vd, Anders Östlund, utvecklingschef, Ulrik Lindahl, teknikchef och Sylvia Parmentelas, produktmarknadschef.Bild: Donya Labs

Linköpingsbolaget Donya Labs som utvecklat mjukvaran Simplygon är en av Linköpings starkast lysande startupstjärnor. Bolaget grundades 2006 och när Di Digital intervjuade bolaget i april räknade man med att omsätta 60 miljoner kronor under 2016, bland annat genom samarbeten med flera stora biltillverkare om självkörande bilar.

Läs mer: VR-pionjär hjälper bilmärken att bli som Tesla

Men nu meddelar mjukvarujätten Microsoft att de köper bolaget.

” Förvärvet är en viktig pusselbit i Microsofts vision och strategi för att tillgängliggöra 3D för alla”, skriver Microsoft i ett pressmeddelande.

Någon köpesumma är inte känd men givet Donya Labs kraftiga tillväxt och tekniska kunskap in om hajpade områden som 3D och VR är det rimligt att det handlar om ett tresiffrigt miljonbelopp. Bolagets externa investerare är Almi Invest som äger cirka 10 procent av aktierna och SEB Venture Capital med 22 procent av aktierna.

"Det är mycket glädjande både för Almi Invest och för Linköping att Microsoft köper Simplygon. För Almi Invest innebär detta att vi gör en av våra bästa affärer någonsin och för Linköping att Microsoft etablerar sig här", säger Fredrik Malmström, Investment manager på Almi Invest, i ett pressmeddelande.

Majoriteten av förvärvsumman hamnar dock inte hos investerare utan i händerna på bolagets grundare Ulrik Lindahl och Koshi Hamedi, samt personalen.

”Vi är uppspelta över att nu bli en del av Microsoft och tillgängligöra 3D för alla. Tack till alla som hjälpt oss under resan – våra kunder, partners, investerare och anställda”, skriver bolaget på sin hemsida.

Bolagets verksamhet kommer också att bli kvar i Linköping.

Läs mer: Sju skäl att hålla koll på Linköpings startup-sektor

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera