Hoppa till innehållet

VR-pionjär hjälper bilmärken att bli som Tesla

VR-bolaget Donya Labs räknar med att öka omsättningen med 70 procent till drygt 60 Mkr i år. Bolaget hjälper just nu flera biltillverkare att göra som Tesla, flytta sina showrooms till mindre centrala lägen och visa upp modellerna med hjälp av 3D och VR istället.

Donya Labs testkör tekniken. Från vänster: Matt Connors, vd, Anders Östlund, utvecklingschef, Ulrik Lindahl, teknikchef och Sylvia Parmentelas, produktmarknadschef.
Donya Labs testkör tekniken. Från vänster: Matt Connors, vd, Anders Östlund, utvecklingschef, Ulrik Lindahl, teknikchef och Sylvia Parmentelas, produktmarknadschef.Foto: Donya Labs

Donya Labs grundades 2006 i Linköping av fyra killar med bakgrund inom teknik och speldesign. Visionen var då att optimera hanteringen av 3D-grafik så att spelutvecklare kunde fokusera på att göra bra spel.

Resultatet blev mjukvaran Simplygon, som idag används för att få 3D-spel och VR-applikationer att fungera ihop med de spelmotorer de byggs på, även om datorns prestanda är begränsad. Det är viktigt, inte minst i dessa dagar, då VR-applikationer körs från smartphones som placeras i enkla VR-glasögon. 

Trenden är att göra som Tesla

Merparten av alla påkostade, så kallade AAA-spel använder idag Simplygon för att undvika att grafiken hackar eller tappar i upplösning. Det gäller inte minst bilspel som Gran Turismo, Forza Motorsport och GTA 5. Något förenklat kan man säga att Simplygon försäkrar att grafiken som står i centrum är knivskarp och rör sig mjukt, medan man sparar in på det som för ögonblicket ligger i bakgrunden.

”I början handlade det mycket om att få spel att se fetare ut. Men nu när VR börjar blir stort sitter vi i lite av en guldsits”, säger Koshi Hamedi, medgrundare och ”evangelist” på Donya Labs.

När Di Digital når honom bubblar han nästan över av hemlig information av nya kunder.

”Vi har två av världens största biltillverkare som kunder. Vi har en av världens största möbeltillverkare och många flera superintressanta kunder”, säger han.

Koshi Hamedi är lillebror till medgrundaren Mahiar Hamedi, som idag forskar på prestigeuniversitetet Harvard i USA. De övriga två medgrundarna är teknikchefen Ulrik Lindahl och Martin Ekdal, chef för affärsutveckling.

I fjol växte Donya Labs intäkter med 56 procent till 36 Mkr. Bolagets knappa förlust på 2 Mkr var dock oförändrad.

I år väntas omsättningen växa till över 60 Mkr. Tillväxten sker främst utanför spelbranschen, bland annat inom e-handel, bil- och flygindustrin.

Som Di Digital rapporterat spås VR-sektorn explodera i en mängd branscher under 2016, delvis till följd av ny hårdvara från bolag som Samsung, HTC, Oculus och Microsoft.

Läs mer: Så mycket omsätter VR redan i år

För att rida på denna VR-våg har Donya Labs rekryterat Matt Connors som vd. Han har rötterna i Kalifornien och har tidigare jobbat som produktansvarig på Macromedia, Adobe och Apple.

”Tillväxten inom spel kommer att plana av i år. Men vi förhandlar just nu med åtta biltillverkare och fick nyligen ett samtal från ett bolag som jobbar med självkörande bilar”, säger Matt Connors som är gammal vän till Mahiar Hamedi och följt bolaget sedan starten för tio år sedan.

Särmdump från Donya Labs snygga uppvisningsfilm på hemsidan.

Han förklarar att bilindustrin idag använder VR-teknik till allt från designutveckling till marknadsföring. Trenden är att göra som Tesla och flytta sina showrooms till mindre, mer centrala lägen.

Läs mer: Riskkapitalbolagen jagar VR-bolag

Istället för att ha 20 bilar på parkeringen har man bara några få. Olika versioner ”testkörs” istället med hjälp av en app och ett VR-headset.

”Allt fler biltillverkare bygger idag sin VR-teknik på någon av spelvärdens kända spelmotorer”, säger Matt Connors.

Donya Labs arbetar även med att utveckla en molntjänst för att nå ut ännu bredare med sin innovation. Den lanseras nästa år och ska göra det enklare för möbelkedjor och skobutiker att lägga ut 3d-versioner av sina produkter på nätet och låta kunderna laborera med olika färguppsättningar och variationer.

Läs mer: Här köar de för en Tesla-bil som ännu inte finns 

”Vår mjukvara gör det enkelt att snabbt byta ut en detalj, som färgen på läderdynorna i en fåtölj till exempel”, säger Matt Connors.

Det teknikinriktade riskkapitalbolaget SEB Ventures köpte in sig i bolaget för tre år sedan och äger idag 22 procent av Donya Labs. Resten av bolaget ägs av grundarna och personalen. Huvudkontoret ligger i Linköping, men man har även mindre kontor i Uppsala, San Francisco, Tokyo och Seoul.  

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera