”Det är ett jäkla drag runt fintech i USA”, berättar den svenska Avanza-avhopparen och entreprenören George Friedman.
Han utvecklade för ett par år sedan en finansapp för svenska sparare, vid namn Qapital. Det gjorde honom för övrigt till konkurrent med hans tidigare chef Niklas Storåkers som är verksam inom bolaget Tink. Nyligen bytte Qapital inriktning och riktar sig i dag till amerikaner som vill spara pengar på ett roligare sätt.
”Poängen är att få folk att bry sig om vad de ska göra med sina pengar”, säger han om tjänsten som låter användare sätta upp mål för sitt sparande.
Appen kan också göra automatiska överföringar vid alla möjliga tillfällen, exempelvis går det att tvinga sig själv att spara pengar varje gång man tröstäter skräpmat. Han är inte ensam att tävla om de amerikanska plånböckernas gunst.
”Det är den absolut största marknaden för mobila betalningar med 330 miljoner människor som dessutom använder sina mobiltelefoner flitigt”, berättar Daniel Bessmert som leder USA-expansionen för det svenska betalningsbolaget Seamless.
Han tillägger att USA dessutom är relativt underutvecklat, i det avseende att kontanthanteringen fortfarande är mycket utbredd.
Vi ser gärna att flera svenska fintechbolag expanderar där ute. Det är en stor marknad.
Hela 93 procent av alla betalningar i Sverige sker på någon form av digital väg, alltså inte medelst kontanter, berättar Daniel Bessmert, som säger att motsvarande siffra i USA ligger omkring 80 procent.
”Det finns många möjligheter att förbättra”, säger han och tillägger att antalet kortbedrägerier fortfarande är högt i USA vilket kan öka intresset för moderna lösningar ytterligare.
Seamless, som ej bör förväxlas med en amerikansk matleveransapp med samma namn, marknadsför i USA en mobil betalningstjänst med namnet SEQR.
Bolagets aktie har länge kämpat i motvind på Stockholmsbörsen, något som Daniel Bessmert förklarar med stora kostnader för teknikutveckling. Trots att stenhård konkurrens väntar i USA, där bolaget nyligen har påbörjat en säljoffensiv, säger han sig vara optimistisk.
Han välkomnar också att flera spelare korsar Atlanten, eftersom de delar en pedagogisk uppgift när det gäller att vänja tveksamma amerikaner vid ny teknik.
”Vi ser gärna att flera svenska fintechbolag expanderar där ute. Det är en stor marknad”, säger Daniel Bessmert som snart får sin önskan uppfylld.
”Vi kommer att lansera vår tjänst i USA om ett par veckor”, berättar nämligen Erik Engellau-Nilsson, som leder den svenska betaltjänst-succén Klarnas satsning i USA.
Om amerikanska konsumenter är långsamma, så rullar det fortare bland riskkapitalister och teknikentreprenörer i Silicon Valley.
Nyligen skapade amerikanska Credit Karma stora rubriker, efter att investerare pumpat in motsvarande 1,5 miljarder kronor i ett bolag som erbjuder gratis kredit-värderingar åt amerikaner. Rundan, där bland annat den norske hedgefonddoldisen Andreas Halvorsen deltog, värderar bolaget till 3,5 miljarder dollar.
Pengarullningen understryker en stark trend för uppstartsbolag som riktar in sig på ny teknik inom finans. Investeringar inom området fintech trefaldigades under förra året, enligt statistik från CB Insights, till 12 miljarder dollar eller 100 miljarder kronor.
I Norden låg investeringarna, enligt samma mätning, på motsvarande 2,8 miljarder kronor.
Tillägg: En analys från sajten The Nordic Web om tidiga finansieringsrundor i Sverige visar att fintech är det område som just nu drar i särklas mest investeringar.
Läs mer: Klarnas vinst: 75 miljoner