Hoppa till innehållet

Miljarderna flödar in i fintech

Ny teknik är på väg att möblera om finansbranschen – en trend som eldas på av att miljarderna rullar in från hedgefonder och investerare. Nu satsar allt fler svenska bolag på den amerikanska marknaden.

Flera svenska bolag inom mobilbetalningar och fintech försöker slå sig in i USA.
Flera svenska bolag inom mobilbetalningar och fintech försöker slå sig in i USA.Foto: TT

”Det är ett jäkla drag runt fintech i USA”, berättar den svenska Avanza-avhopparen och entreprenören George Friedman.

Han utvecklade för ett par år sedan en finansapp för svenska sparare, vid namn Qapital. Det gjorde honom för övrigt till konkurrent med hans tidigare chef Niklas Storåkers som är verksam inom bolaget Tink. Nyligen bytte Qapital inriktning och riktar sig i dag till amerikaner som vill spara pengar på ett roligare sätt.

”Poängen är att få folk att bry sig om vad de ska göra med sina pengar”, säger han om tjänsten som låter användare sätta upp mål för sitt sparande.

Appen kan också göra automatiska överföringar vid alla möjliga tillfällen, exempelvis går det att tvinga sig själv att spara pengar varje gång man tröstäter skräpmat. Han är inte ensam att tävla om de amerikanska plånböckernas gunst.

”Det är den absolut största marknaden för mobila betalningar med 330 miljoner människor som dessutom använder sina mobiltelefoner flitigt”, berättar Daniel Bessmert som leder USA-expansionen för det svenska betalningsbolaget Seamless.

Han tillägger att USA dessutom är relativt underutvecklat, i det avseende att kontanthanteringen fortfarande är mycket utbredd.

Vi ser gärna att flera svenska fintechbolag expanderar där ute. Det är en stor marknad.

Hela 93 procent av alla betalningar i Sverige sker på någon form av digital väg, alltså inte medelst kontanter, berättar Daniel Bessmert, som säger att motsvarande siffra i USA ligger omkring 80 procent.

”Det finns många möjligheter att förbättra”, säger han och tillägger att antalet kortbedrägerier fortfarande är högt i USA vilket kan öka intresset för moderna lösningar ytterligare.

Seamless, som ej bör förväxlas med en amerikansk matleveransapp med samma namn, marknadsför i USA en mobil betalningstjänst med namnet SEQR.

Bolagets aktie har länge kämpat i motvind på Stockholmsbörsen, något som Daniel Bessmert förklarar med stora kostnader för teknikutveckling. Trots att stenhård konkurrens väntar i USA, där bolaget nyligen har påbörjat en säljoffensiv, säger han sig vara optimistisk.

Han välkomnar också att flera spelare korsar Atlanten, eftersom de delar en pedagogisk uppgift när det gäller att vänja tveksamma amerikaner vid ny teknik.

”Vi ser gärna att flera svenska fintechbolag expanderar där ute. Det är en stor marknad”, säger Daniel Bessmert som snart får sin önskan uppfylld.

”Vi kommer att lansera vår tjänst i USA om ett par veckor”, berättar nämligen Erik Engellau-Nilsson, som leder den svenska betaltjänst-succén Klarnas satsning i USA.

Om amerikanska konsumenter är långsamma, så rullar det fortare bland riskkapitalister och teknikentreprenörer i Silicon Valley.

Nyligen skapade amerikanska Credit Karma stora rubriker, efter att investerare pumpat in motsvarande 1,5 miljarder kronor i ett bolag som erbjuder gratis kredit-värderingar åt amerikaner. Rundan, där bland annat den norske hedgefonddoldisen Andreas Halvorsen deltog, värderar bolaget till 3,5 miljarder dollar.

Pengarullningen understryker en stark trend för uppstartsbolag som riktar in sig på ny teknik inom finans. Investeringar inom området fintech trefaldigades under förra året, enligt statistik från CB Insights, till 12 miljarder dollar eller 100 miljarder kronor.

I Norden låg investeringarna, enligt samma mätning, på motsvarande 2,8 miljarder kronor.

Tillägg: En analys från sajten The Nordic Web om tidiga finansieringsrundor i Sverige visar att fintech är det område som just nu drar i särklas mest investeringar. 

Läs mer: Klarnas vinst: 75 miljoner

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera