Hoppa till innehållet

Miljardsuccé för Malmöspelet The Division

Storsatsningen The Division från Malmöstudion Massive har tagit spelvärlden med storm. Spelet har nu 9,5 miljoner registrerade spelare, enligt ägarbolaget Ubisoft. Det torde innebära försäljning för över 5 miljarder kronor – på drygt två månader. 

David Polfeldt är vd på spelstudion Massive Entertainment
David Polfeldt är vd på spelstudion Massive EntertainmentFoto: Daniel Nilsson

I början av mars, efter flera års arbete, släppte Malmöstudion Massive Entertainment jättespelet The Division. Spelet, som utspelar sig på ett Manhattan lamslaget av en virusepidemi, är en av ägarbolaget Ubisofts största satsningar för året – och sägs ha varit helt avgörande för Massive Entertainments framtid. 

”Vi har alla ägg i den här korgen”, sa Massives vd David Polfeldt nyligen i en stor intervju med Di Digital

Nu kommer kvittot på att succén är ett faktum: The Division har idag över 9,5 miljoner registrerade spelare, som i snitt lägger tre timmar om dagen på spelet. Det enligt uppgifter ur ägarbolaget Ubisofts senaste kvartalsrapport. 

The Division säljs för 60 euro på spelplattformen Steam. Förutsatt att varje registrerad spelare har betalat för spelet, och borträknat eventuella rabatter och merförsäljning, borde detta innebära försäljning för omkring 600 miljoner euro, motsvarande ungefär 5,4 miljarder kronor.

De första fem dagarna efter lansering drog The Division in totalt 2,7 miljarder kronor, enligt tidigare siffror från Ubisoft.

Det är okänt exakt hur pengarna fördelas mellan utvecklaren Massive, ägarbolaget och förläggaren Ubisoft samt återförsäljare som Steam. Men klart är att framgången är en fjäder i hatten för Malmöstudion.

Massive Entertainment grundades redan år 1997 och blev en del av Ubisoft-koncernen år 2008. Studion har arbetat med The Division sedan 2012. Omkring 250 av de 400 anställda i Malmö har varit kopplade till spelet, tillsammans med lika många från ytterligare tre Ubisoft-studior i Storbritannien, Frankrike och USA.

Läs även: Malmös speljätte: "Vi har alla ägg i den här korgen"  

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera