Hoppa till innehållet

Miljoner till svensk dj-app – musikprofiler investerar i Pacemaker

Svenska Pacemaker Music tar in en miljon dollar, motsvarande 8,5 miljoner kronor, i ny finansiering från en rad internationella musik-investerare.

Pacemaker har utvecklat mjukvara för DJ:s.
Pacemaker har utvecklat mjukvara för DJ:s.Foto: Pacemaker

Svenska Pacemaker har haft en lång resa från att ha utvecklat en portabel dj-apparat 2008 till att i dag helt ha gått över till mjukvara. Bolagets app har hyllats av Apple och gett dem en plats i den prestigefulla acceleratorn Techstars. 

Pacemaker har tagit in riskkapital ett antal gånger tidigare, bland annat tog bolaget in en miljon dollar både 2015 och 2016 (NTL). Nu gör de om samma sak och tar in ytterligare en miljon dollar i ny finansiering. 

Läs mer: Här är bolagen bakom det svenska musikundret 

Bland bolagets investerare finns svenska investeringsbolag som Spintop Ventures (NTL), Soläng Invest (NTL) och Victor&Victor (NTL). I och med den nya finansieringsrundan får bolaget in en rad nya aktieägare, bland annat den australiensiska fonden Mawson Ventures och amerikanska Plus Eight Equity båda startade av tidigare musik-entreprenörer. 

"Med denna investering fick vi möjlighet att knyta till oss personer med spjutspetskunskap inom music-tech och med internationella nätverk inom musikbranschen. Det betyder mycket för ett litet bolag från Sverige", säger Jonas Nordberg, vd för Pacemaker. 

Pacemakers mjukvara gör det möjligt för DJ:s att mixa strömmade låtar istället för att som i dag behöva ladda ned musiken i filer för att kunna arbeta med dem. I takt med att allt mer av musikkonsumtionen flyttar över till strömmade musiktjänster kommer även DJ:s behöva hämta musik därifrån och även lägga upp sin musik där, enligt Pacemaker. 

Läs mer: Här är de svenska bolagen som hyllas av Apple

Pacemaker har gått med förlust sedan starten och redovisade i fjol en förlust på knappt 7 miljoner kronor. Just nu kommer intäkterna från försäljning i appen men bolagets vision är större än så. Genom att skapa en laglig lösning för skapande och distribution av musik-remixar är tanken att flytta musikernas verk från lågt betalande plattformar som Youtube till högt betalande som Spotify.

"Vi har med andra ord en möjlighet att växa hela musikindustrin med många miljarder i nya intäkter och vi tror att vi kan få en del av det värde vi skapar", säger Jonas Nordberg. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera