Hoppa till innehållet

Minecraft kliver in på Kinas spelmarknad

Det svenska succéspelet Minecraft har sålts i över 100 miljoner exemplar. Ett nytt avtal med den kinesiska internetjätten Netease öppnar nu en ny miljardmarknad för utvecklaren Mojang.

Minecraft vänder blickarna mot öst och tar steget in på Kinas spelmarknad.
Minecraft vänder blickarna mot öst och tar steget in på Kinas spelmarknad.

Pengarna fortsätter regna över svenska Mojang. Di Digital kunde tidigare i veckan avslöja att spelutvecklaren bakom Minecraft gjorde 2 miljarder kronor i vinst under den senaste redovisningsperioden.

Nu öppnar sig ännu en miljardmarknad för bolaget. Mojang har slutit ett licensavtal med internetjätten Netease för att introducera Minecraft på den kinesiska marknaden – med 1,3 miljarder invånare. 

”Potentialen i Kina är enorm men det är svårt att på egen hand ta sig fram i landet och hitta affärsmodeller som fungerar där”, säger Mojangs vd Jonas Mårtensson.

I en lång intervju med Di Digital berättar han att han på lång sikt vill bygga ett mycket starkare varumärke av Minecraft, ”som Star Wars eller Mario Bros.”

Läs även: Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder”

Analysbolaget Niko Partners, med inriktning på spelmarknaden i Kina, förväntar sig att intäkterna från spelindustrin i landet kommer att nå 26 miljarder dollar år 2016. Det motsvarar 217 miljarder kronor räknat i dagens valutakurs på det som kan vara den största nationella spelmarknaden i världen.

”Vi har haft en dialog med fyra potentiella partner under närmare ett år och Netease var den som passade vårt arbetssätt bäst. Dessutom har bolaget bra meriter efter att ha arbetat med andra spelutvecklare från västvärlden”, säger Jonas Mårtensson.

mVzkQKUuv5M

Mojang introducerar sin Kina-lansering med en video på bolagets hemsida. 

Miljardbolaget Netease är mer eller mindre marknadsledande inom mobilspel och onlinespel i Kina. Bolaget ger både ut sina egna spel och distribuerar titlar som amerikanska Diablo, Starcraft och World of Warcraft, samtliga från utvecklaren Blizzard, på den kinesiska marknaden.

”Nu börjar arbetet med att ta fram den produkt och tjänst som vi kommer att lansera med i Kina, men det kommer nog att dröja ett tag innan den kommer ut på marknaden”, säger Jonas Mårtensson.


Jonas Mårtensson klev in som Mojangs vd efter att bolaget sålts till Microsoft 2014. Foto: Jesper Frisk.

Jonas Mårtensson vill inte sia om hur många exemplar av Minecraft kommer att sälja de närmaste åren.

”Vi har ett väldigt stort problem med piratkopiering i Kina. Vi vet att det är många miljoner personer som redan spelar Minecraft där, men det är piratkopierade spel. Däremot vet vi att intresset för spelet är enormt.”

Men det är inte under namnet Minecraft som spelet är känt i Kina, utan Myworld. 

”På kinesiska tecken går det inte att skriva Minecraft, så det heter Myworld där. Det är spelcommunityt i Kina som har skapat det namnet självt”, säger Jonas Mårtensson.

Kina har tidigare förbjudit vissa spel på grund av att de har porträtterat stormakten på ett missvisande sätt, enligt landets kulturdepartement. Bland de förbjudna spelen finns svenska Paradox Interactives Hearts of Iron och Dice:s Battlefield 4 med. De sägs ”förvanska bilden av Kina och äventyra den nationella säkerheten”.

Jonas Mårtensson håller tummarna för att Minecraft inte kommer att stöta på samma problem. 

”World of Warcraft är en jättesuccé i Kina. Nu gäller det för oss att skapa de tjänster som gör att man väljer att betala för Minecraft där”, säger Jonas Mårtensson.


Läs även:

Exklusiv intervju: "Vi är ett one-hit-wonder" – Mojangs vd talar ut efter försäljningen

Kommentar: Förlösande ärlighet från Minecraft-chefen

 


Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera