Hoppa till innehållet

Moor-partner kliver av – går till en startup

Riskkapitalisten Bengt Häger är så imponerad av sitt portföljbolag Universal Avenue att han börjar som finanschef. Därmed sätter han punkt för tiden som partner på Moor.

Bengt Häger är ny finanschef på Universal Avenue.
Bengt Häger är ny finanschef på Universal Avenue.

”Som investerare träffar man ibland bolag där man känner att ’det här är grejen’, och av dem var Universal Avenue det tydligaste”, säger Bengt Häger, partner på Moor.

Riskkapitalbolaget Moor investerade i Universal Avenue första gången 2014 och Bengt Häger har sedan dess varit bolagets styrelseordförande.

”Jag har verkligen lärt känna teamet och blivit positivt överraskad om och om igen”, säger han.

Nu väljer han alltså att sluta på jobbet som en av fem partners på riskkapitalbolaget Moor för att bli finanschef på Universal Avenue.

”Att investera i unga bolag är på många sätt det roligaste jobbet som finns så det var inget lätt val att sluta. Men här kände jag att jag inte vill sitta på läktaren”, säger han. 

Avhoppet är det andra från Moor på kort tid. Nyligen lämnade även Mikael Moreira sin roll som partner för ett jobb på advokatbyrån Synch

Universal Avenue tog i fjol in drygt 40 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Northzone, Moor och Salesforce Ventures. Bolagets affärsidé är att koppla samman varumärken med frilansande fältsäljare. Säljarna arbetar mot provision och utbildning, träning och säljunderlag sköts via Universal Avenues webbplattform och app.

Eftersom kommunikationen sker via plattformen kan en ny kampanj rullas ut inom loppet av några minuter.

 

Vi har en massa välutbildade ungdomar som vill ha extrainkomster

 

”Det är ett par stora trender som samverkar. Dels har vi en massa välutbildade ungdomar som vill ha extrainkomster, till exempel i södra Europa där ungdomsarbetslösheten är hög. Dels vill många ha flexibla jobb där de själva kan bestämma när och var de arbetar”, säger Bengt Häger.

Den situationen, kombinerat med företag som snabbt vill få ut nya produkter och tjänster på marknaden, innebär ett guldläge för Universal Avenue, enligt Bengt Häger.

”Tajmingen är perfekt. Vi använder digital teknik för att komma förbi matchningsproblemen på arbetsmarknaden”, säger han.

Läs mer: Salesforce köper in sig i Universal Avenue

Universal Avenue är just nu inne i en kraftig tillväxtfas när de expanderar till nya marknader. Bengt Hägers huvuduppdrag blir att se till att inga hinder ligger i vägen för tillväxten.

”Om vi pekar ut en plats på kartan som vi vill till ska det inte finnas några hinder för att ta oss dit. Finansieringen, juridiken och HR måste alltid ligga steget före”, säger han. 

Läs även: Ännu en partner lämnar Moor

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera