Hoppa till innehållet

MTG vill få dig att zappa online

När de traditionella tv-tittarna väljer datorn före tv:n krävs nya zapp-möjligheter. Det menar MTG som nu lanserar en digital plattform för sina reklamfinansierade kanaler.

Parneviks är ett av MTG:s program som kommer att kunna ses på Viafree.
Parneviks är ett av MTG:s program som kommer att kunna ses på Viafree.Foto: MTG

Först ut var MTG:s betal-tv-plattform Viaplay. Nu kommer Viafree, koncernens digitala plattform där man samlar tv-program från playkanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10. Planen är att plattformen ska få fler att ta del av MTG:s reklamfinansierade tv-innehåll online. 

”Vårt utgångsläge för hela satsningen är att det här är ett mer effektivt och användarvänligt sätt att paketera allt det innehåll vi har. Med de olika play-kanalerna har det varit lite upphugget”, säger Anders Jensen, vd för MTG Sverige.

Läs även: Efter Dreamhack-köpet: Så mycket drar MTG in på e-sport

MTG har de senaste åren haft problem med sin skandinaviska reklam-tv-affär. Det är en av koncernens största inkomstkällor och även om MTG:s resultat för tv-kanalerna ökade något för 2015 jämfört med 2014, från 633 Mkr till 667 Mkr, är det långt ifrån det resultat koncernen såg för reklamfinansierad tv för fyra år sedan, 1077 Mkr. Och minskande tittartidsandelar leder i sin tur till färre reklamintäkter.

”Det är absolut ett av de största intäktsslagen som vi har och vi vill flytta över det till ett digitalt sammanhang. Folk migrerar i rasande takt över till digitala plattformar och där vill vi satsa”, säger Anders Jensen.


Anders Jensen är vd för MTG Sverige. Foto: MTG

MTG har under 2015 satsat på att omvandla företaget från ett traditionellt TV-bolag till en digital videounderhållningskoncern. Viafree, som lanseras efter sommaren, kan ses som en del av det arbetet. Förutom tv-innehållet från play-kanalerna kommer tjänsten även att inkludera innehåll från andra delar av MTG-familjen som Splay, men det förs även diskussioner med lokala och internationella innehållsleverantörer.

”Det är inga stora tv-hus i Skandinavien idag som delar innehåll med varandra. Det är inte bara traditionellt tv-innehåll vi tycker är intressant utan all rörlig bild som kan generera intresse hos tittarna och därmed ha ett kommersiellt värde.”

”Framförallt så tror jag att vi kommer hitta så ofantligt många nya källor till spännande innehåll och göra Viafree till en ganska unik tjänst i Skandinavien”, säger Anders Jensen.

Läs även: Viaplay utmanar Netflix med serien Swedish Dicks

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera