Mediekoncernen MTG når nytt försäljningsrekord för tredje kvartalet med en omsättning på drygt 4 miljarder kronor. Det är den högsta tillväxten sedan 2011. Aktien steg med kvartalsrapporten.
Mimi Billing
Text
MTG redovisar en omsättning på drygt 4,1 miljarder kronor för det tredje kvartalet, vilket är ett försäljningsrekord för den nordiska mediekoncernen. Den organiska tillväxten, det vill säga med försäljningsökningar från förvärv borträknat, steg med drygt 7 procent och är den högsta sedan andra kvartalet 2011.
Under torsdagmorgonen steg MTG-aktien med drygt 0,8 procent på en annars sjunkande börs. Följ aktien här.
Samtidigt sjunker resultatet. Rörelseresultatet för årets tredje kvartal landade på 162 Mkr, en bit över förväntade 154 Mkr. Resultatet för motsvarande persiod förra året var 240 Mkr.
Vi har fortsatt att investera i utbyggnaden av MTGx och våra Esports-företag i synnerhet.
Samtidigt förutspår MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann att koncernen kommer att leverera ett högre resultat för helåret 2016 än föregående år. Under 2015 hade MTG ett rörelseresultat på 756 Mkr.
”Vinsten för MTG Studios ökade med 68 procent med 8 procent marginal, och vi har fortsatt att investera i utbyggnaden av MTGx och våra Esports-företag i synnerhet. Som ett resultat bibehåller vi vår prognos för accelererad försäljningstillväxt och högre vinster för helåret, vilket innebär ett starkt fjärde kvartal”, säger Jørgen Madsen Lindemann i ett skriftligt meddelande.
MTG har genom sin digitala satsning MTGx tidigare investerat i e-sport, bland annat genom köpet av e-sportsturneringen Dreamhack. För bara ett par veckor sedan fick MTGx ytterligare ett ben att stå på – mobilspel. Det genom att köpa tyska Innogames för närmare 900 Mkr.
Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran
Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.
Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.
– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.
Första stegen mot AI-integration
Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.
– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.
Utmaningar och lösningar
Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system.
– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik.
Skalning av AI i företagsmiljö
En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt.
– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter:
– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.
Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar:
– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev