Hoppa till innehållet

Musiktjänsten Soundcloud tar jättelån

Den svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud har tagit in drygt en miljard kronor i riskkapital. Men intäkterna dröjer - och bolaget har nu lånat ytterligare 300 miljoner kronor, kan Di Digital avslöja.

Eric Wahlforss och Alexander Ljung grundare av Soundcloud.
Eric Wahlforss och Alexander Ljung grundare av Soundcloud.Foto: Soundcloud

Soundcloud grundades 2007 av KTH-studenterna Eric Wahlforss och Alexander Ljung i Berlin. Musiktjänsten låter användare ladda upp och dela ljudfiler och hade för ett år sedan 175 miljoner användare över världen.

Men även om användarna strömmat till så har intäkterna lyst med sin frånvaro. 2013, som är det senaste resultatet som rapporterats, omsatte Soundcloud 111 Mkr och gjorde en förlust på 222 Mkr. Till skillnad från Spotify har Soundcloud ingen betald prenumerationslösning och har därför inte lyckats bygga någon stadig intäktskälla.

Läs mer: Nu är Spotify störst i världen

Soundcloud har istället levt på riskkapital från en rad internationella investerare. Totalt har bolaget tagit in en dryg miljard kronor i riskkapital från välrenommerade investerare som Kleiner Perkins, Institutional Venture Partners och Index Ventures. När Soundcloud senast tog in pengar, i början av 2014, värderades bolaget till 4,5 miljarder kronor.


Den svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud beskrivs enklast som ett Youtube för musik och ljudklipp. Bolaget tog nyligen ett lån på 300 Mkr, kan Di Digital avslöja. Ägarna har dessutom gett Soundcloud tillåtelse att låna ytterligare 600 Mkr.

Nu kan Di Digital avslöja att Soundcloud har tagit in ytterligare finansiering. I maj lånade Soundcloud 35 miljoner dollar, motsvarande knappt 300 miljoner kronor, av det amerikanska bolaget Tennenbaum Capital Partners. Tennenbaum är specialiserade på just lånefinansiering till unga teknikbolag. Det framgår av dokument från brittiska Bolagsverket. 

Lånet kan tolkas som att Soundcloud har haft problem med att få in ny finansiering på annat vis. För ett år sedan rapporterade nämligen tidningen Wall Street Journal att Soundcloud var i slutfasen av att ta in 1,2 miljarder kronor i riskkapital. Av det blev det dock ingenting och ingen av Soundclouds tidigare investerare har skjutit till mer pengar till bolaget på snart två år.

Lånet kan tolkas som att Soundcloud haft problem med att få in ny finansiering på annat vis.

I november gav ägarna dessutom Soundcloud tillåtelse att låna ytterligare 600 Mkr genom att ge ut konvertibellån, även det enligt dokument från brittiska Bolagsverket.

Det skulle kunna peka på att ägarna letar efter en köpare till Soundcloud och därför inte vill spä ut sitt ägande genom att ge ut fler aktier.

Läs mer: Twitter backar om Soundcloud

Soundclouds vd Alexander Ljung lovade i fjol att lansera en betald prenumerationslösning likt Spotify för att öka bolagets intjäning. Lösningen har blivit försenad och sägs nu komma någon gång under 2016. För att den ska kunna bli av krävs att Soundcloud får till avtal med skivbolagsjättarna Universal och Sony, vilket de i dag saknar.

Soundclouds grundare har inte velat ställa upp på en intervju.

Läs mer: Vad blir nästa svenska miljardaffär? Här är bolagen som kan gå i Kings fotspår

Uppdatering: En talesperson för Soundcloud har enligt sajten tech.eu uttalat sig om lånet 

"Vi kan bekräfta att vi satt upp en kreditfacilitet med Tennenbaum Capital Partners i början av 2015", säger talespersonen. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera