Hoppa till innehållet

Näringslivstopparna satsar fler miljoner i Coala Life

Förra året tog Coala Life in 50 miljoner kronor från bland annat näringslivsprofilen Anders Nyrén. Efter en lyckad lansering fyller man nu på kassan igen och berättar om sina kaxiga expansionsplaner.

Coala Life tar in 20 miljoner kronor och siktar mot USA. Foto: Coala Life/kollage.
Coala Life tar in 20 miljoner kronor och siktar mot USA. Foto: Coala Life/kollage.

Förra året tog Coala Life (NTL) in 50 miljoner kronor i riskkapital. I en ny runda riktad mot befintliga investerare tar bolaget nu in ytterligare 20 miljoner kronor.

Coala Lifes produkt är en digital hjärtläsare som är godkänd att använda i hemmet. Datan från användarens hjärta skickas till molnet och själva analysen görs sedan av algoritmer.

I ägarlistan finns välkända näringslivsprofiler som Laurent Leksell (NTL), styrelseordförande för strålknivsbolaget Elekta och Anders Nyrén som innan han sparkades till följd av SCA-skandalen var vd för Industrivärden. Största ägaren är riskkapitalbolaget 20 North Street.

Tillskottet i kassan ska enligt Philip Siberg (NTL), en av grundarna och vd, användas främst till tre saker: ”Vi vill växla upp i Sverige, anpassa produkten för vården så att de kan bli kunder och för att göra oss redo för en internationell expansion.”

Coala Life lanserades i Sverige i december i fjol och har nu ett hundratal kunder.
”Vi vänder oss inledningsvis direkt mot konsument, och erbjuder samtidigt en kostnadsfri tjänst för vården.”

Hjärtläsaren kan i dagsläget köpas receptfritt på en apotekskedja för en tusenlapp. Till detta kopplas sedan ett abonnemang på 149 till 299 kronor

Signalerna från lanseringen har enligt Philip Siberg varit goda.

”Vi har visat att det funkar i Sverige och nu vill vi ta det ut i världen."

Första steget är USA.

”Det är ett ganska kaxigt val. Men det som lockar är det privata sjukvårdssystemet i landet, och den stora marknaden med över 5 miljoner onödiga akutbesök relaterade till hjärtat. Och intresserade aktörer har redan börja höra av sig.”

Arbetet är igång men bolaget väntar på att en ansökan ska få ett godkännande från FDA. Målet är att gå in i landet tidigt 2018.

Lanseringen i Sverige har också gett data som Coala Life använder till sin databas.
”Det är ett slags AI-system i molnet som lär sig om hjärtat och vi har redan analyserat över 30 000 hjärtslag. Målet är att kunna använda våra algoritmer för att förutspå hjärtsjukdomar.”

Anders Nyrén som är styrelseledamot och en av ägarna i bolaget menar att Coala Life är en del i en större digitaliseringsvåg av vården.

"Det är i stora teknik- och strukturskiften som detta som framtidens globala aktörer växer fram. Regeringen utlovat att Sverige skall bli världsbäst på e-hälsa inom 10 år, och Coala Life är med och gör detta möjligt. Vår digitala tjänst och analys, intelligenta algoritmer och distansövervakning har banbrytande kapacitet att möjliggöra stora besparingar för vården, och inte minst en bättre vardag för många individer", säger han till Di Digital.

Läs även: Smarteyes-grundaren vill ge dig blodvärden i mobilen

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera