Hoppa till innehållet

”Nästa steg kan bli en ännu större fond”

300 miljoner investeras i Norrskens nya hållbarhetsfond. Men den nya fonden är bara en del av en större plan, enligt investeringsansvarig Susanna Campbell.

Susanna Campbell och David Frykman är investerare på Norrsken.
Susanna Campbell och David Frykman är investerare på Norrsken.Foto: Jesper Frisk.

Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken Foundation (NTL) har investerat i en rad bolag sedan starten 2016. Bland annat har den techorienterade välgörenhetsstiftelsen backat bolag som integrationsappen Welcome (NTL), arbetsförmedlaren Just Arrived (NTL), vårdtjänsten Doctrin (NTL) och matsvinnsappen Karma (NTL).

Nu har fyra superentreprenörer gjort gemensam sak och skapat en ny fond på 300 miljoner kronor som Norrsken kommer att hantera. De som har gått in med kapital är Niklas Adalberth, via sin stiftelse Norrsken, Carl Manneh, medgrundare av Mojang, Sebastian Knutsson, medgrundare av King och Filip Tysander, entreprenören bakom klockmärket Daniel Wellington.

Foto: Jesper Frisk.

Sebastian Knutsson, Carl Manneh och Niklas Adalberth lägger tillsammans in 270 miljoner kronor i den nya fonden. Foto: Jesper Frisk.

Läs mer: Byggde miljardbolag – nu investerar de i välgörande startups 

Tanken är att fonden ska fungera som ett komplement till Norrskens befintliga verksamhet. 

”Vi tror på socialt entreprenörskap men det ekosystem dessa entreprenörer behöver finns inte i dag. Norrsken är superviktigt och tillgodoser vissa behov, som best practice och rådgivning, men har saknat de finansiella musklerna. Den frågan löser man nu”, säger David Frykman.

Han är ansvarig för investeringarna på Norrsken tillsammans med den före detta Ratos-vd:n Susanna Campbell. Hon anser att fonden kommer att räcka i åtminstone 3 – 5 år framöver.

Nästa steg kan bli en ännu större fond.

”Nästa steg kan bli en ännu större fond eller kanske något som är mer internationellt”, säger Susanna Campbell.

Läs även: Norrsken anställer tunga investerare 

De bolagen som stiftelsen Norrsken redan har investerat i kommer nu att flytta över till den nya fonden och det är från den som kommande nyinvesteringar och följdinvesteringar kommer att göras. Precis som för Norrsken är investeringsfokus brett, men begränsat till techorienterade bolag som löser samhällsproblem.

”Den här fonden är först och främst tänkt för investeringar i tidiga skeden men vi kan göra alla typer av investeringar”, säger David Frykman.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera