Hoppa till innehållet

Nelly-grundaren tar in 35 miljoner till ny modesatsning

Nelly.com-grundaren Jarno Vanhatapio håller på att bygga upp ett nytt modeimperium på nätet. Nu tar bolaget in 35 miljoner kronor från bland andra Collector-grundaren Lena Apler.

E-handlaren NA-KD, med grundare Jarno Vanhatapio, tar in 35 miljoner kronor i nytt kapital.
E-handlaren NA-KD, med grundare Jarno Vanhatapio, tar in 35 miljoner kronor i nytt kapital.

E-handelsprofilen Jarno Vanhatapio (NTL), mest känd för att ha grundat modesajten Nelly.com, drog igång NA-KD (uttalas "naked") i slutet av förra året. Projektet är en ambitiös satsning för att bygga upp ett nätverk av varumärken och e-handelssajter med koppling till mode.

Under året har NA-KD (NTL) gjort en rad förvärv av mindre e-handlare. Nu fyller man på kassan med 35 Mkr från existerande ägare. Samtidigt kliver Collector-grundaren och affärsängeln Lena Apler (NTL) in som delägare i bolaget. 

"Vi för även dialog med henne om en styrelseplats. Hon är riktigt vass och hon gillar vår vision. Vi är ju även Boråsbördiga båda två", säger Jarno Vanhatapio till Di Digital. 

Tillväxten under året har gått över förväntan, säger Jarno Vanhatapio.

"Vi har skeppat till 115 olika länder de första sju månaderna. En klar majoritet av försäljningen går utanför norden, precis som planerat", säger han. 

Prognosen för 2016 är att nå en nettoförsäljning om 140 Mkr, säger han.

"Tillväxt är en färskvara och man kan aldrig slappna av. Just nu är fokus på bygga och förbättra. Men helt klart så har vi en global acceptans på ett sätt jag inte upplevde med Nelly. Vi ser nyckeltal på stora marknader som är väldigt lovande trots att vi bara varit verksamma i sju månader", säger Jarno Vanhatapio.

I bolagets ägarkrets finns bland andra Happy Socks-grundaren Mikael Söderlindh, Tradedoubler-investeraren Magnus och spelföretaget Mojangs vd Jonas Mårtensson. Jarno Vanhatapio själv äger 30 procent av NA-KD. 

Läs även: Djur-affär på nätet – Animail köper Zoozoo

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera