Hoppa till innehållet

Nordnet utmanar Avanza med bolån

Nordnet utmanar Avanza genom att erbjuda bolån till private banking-kunder. Båda nätmäklare utmanar därmed bankerna på deras kärnområde.

RIVALER. Avanzas vd Martin Tivéus och Nordnets Sverigechef Eva Trouin.
RIVALER. Avanzas vd Martin Tivéus och Nordnets Sverigechef Eva Trouin.

Nordnet tar nu steget in på bolånemarknaden med ett erbjudande till Private Banking-kunder. Det innebär att personer med ett kapital på minst 2,5 miljoner kronor erbjuds ett lån med en ränta från 0,79 procent, vilket enligt Nordnet innebär Sveriges billigaste bolån.

”Genom detta stärker vi vårt totala låneerbjudande och har nu Sveriges lägsta räntor på bolån, blancolån och värdepappersbelåning”, säger Nordnets Sverigechef Eva Trouin i en kommentar.

Den lägsta räntesatsen, 0,79 procent, förutsätter att kunden har tillgångar på över fem miljoner hos Nordnet. För den som har över 2,5 miljoner är räntan satt till 0,99 procent.

Bland detaljerna märks att belåningsgraden är upp till 50 procent av bostadens värde. Samtliga bolån tecknas med tremånadersränta och lånebeloppet kan vara 1-10 miljoner kronor.

Nordnets ärkerival Avanza erbjuder redan sedan tidigare bolån till sina private banking-kunder. I en intervju med Di Digital nyligen sa Avanzas vd Martin Tivéus att han tror att nätbankerna på sikt kan utmana storbankerna på bolånemarknaden.

Läs mer: Avanzas vd Martin Tivéus siar om framtiden för fintech

”Bolåneprocessen behöver digitaliseras en vända till och bli mindre manuell för att det ska fungera. Men jag är övertygad om att det kommer att hända de kommande åren. Kombinationen av digitaliseringen och att bankerna trycker upp bolånemarginalerna öppnar upp för konkurrens”, sa han den 28 mars.

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera