Hoppa till innehållet

Norsk elutmanare tar in pengar – och lanserar i Sverige

Norska Hudya vill samla kundernas olika abonnemang på den egna plattformen. Nu tar man in pengar och satsar i Sverige.

Hudyas Sverigechef Niklas Öst.
Hudyas Sverigechef Niklas Öst.Foto: Hudya

Norska Hudya grundades 2016 med målsättningen att bygga en plattform där kunderna kan köpa olika sorters tjänster. Tanken är att allt ska gå under en faktura och hanteras av en och samma kundservice.

Först ut på plattformen var el, som blev tillgängligt i Norge i mars.

I sommar lanserade plattformen i Sverige och nu meddelar bolaget att de har tagit in 14 miljoner kronor, i en nyemission där förutom grundarna även norska Adolfsen-Gruppen, deltog.

Läs även: Stordalens startup vill sänka elkostnader med "digitalt batteri" 

De nya pengarna ska bland annat användas för att växla upp verksamheten i Sverige.

”I första hand ska vi bygga vidare på plattformen och lanseringen av nya tjänster, men pengarna ska också gå till en del specifika områden i Sverige så som partnerskap och samarbeten och att öka marknadsföringen i sociala medier", säger Niclas Öst som är Sverigechef på Hudya, till Di Digital.

Dessutom har bolaget fått ett innovationsbidrag på 3 miljoner kronor från Norges Forskningsråd för att utveckla den tekniska plattformen.

Läs mer: Bank-id-grundarens smarta hem-bolag finansieras med 100 miljoner kronor 

Även i Sverige är än så länge bara el tillgängligt på plattformen men enligt Niclas Öst kommer mobiltjänster och försäkringar att lanseras senare i år. Framöver är siktet inställt även på bank- och larmtjänster.

Det speciella med Hudyas el-erbjudande är enligt Sverigechefen att elen kommer från endast förnybar energi och inte har någon fast månadskostnad eller bindningstid. Dessutom bjuds kunderna in att utveckla tjänsten, med så kallad co-creation.

Varför skulle kunderna vilja samla olika sorters tjänster under en plattform?

"Genom att hantera flera tjänster så blir Hudya mer kostnadseffektiva och det ska komma kunderna till gagn.”

Niclas Öst ser det även som en fördel att en och samma kundtjänst kommer kunna hantera flera områden. Själv har han en bakgrund som chef för försäljning och kundservice på IF Skadeförsäkring och Telge Energi.

Enligt honom är de förväntade intäkterna hittills från den norska elportföljen motsvarande omkring 60 miljoner kronor på årsbasis. Då räknas både privatpersoner och företag med. Men han vill inte dela med sig av några exakta siffror.

Trots att bolaget bara är 10 månader gammalt är siktet inställt på Oslo-börsen. Dit ska man i höst enligt Niclas Öst.

"Det har varit målet sedan start. Med en öppen ägarstruktur så säkerställer vi en stor transparens vilket är ett av våra mål."

Läs även: Bolagen som sänker din elräkning med ny teknik 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera