Hoppa till innehållet

Northzones tyska modesajt tar klivet in i Sverige

Tyska Lesara har en storinvestering från svenska Northzone i ryggen. Nu kliver bolaget in på den svenska marknaden.

Roman Kirsch är vd för Lesara och en av bolagets tre grundare.
Roman Kirsch är vd för Lesara och en av bolagets tre grundare.Foto: Press

Flera tyska modesajter krigar just nu om svenskarnas plånböcker.

Kinnevik-ägda nätbutiken Zalando (NTL) ska öppna lager i Sverige för att snabba på sina leveranser. Samtidigt riktar Northzone-finansierade garderobstjänsten Outfittery (NTL) också in sig på den svenska marknaden.

Prisnivåerna på mode i Sverige är bland de högsta i Europa

Nu ska ytterligare ett bolag finansierat av just Northzone (NTL) in på marknaden. Det rör sig om Lesara (NTL), som för två år sedan tog in knappt 150 miljoner kronor med Northzone som huvudinvesterare.

”En välutvecklad e-handelsmarknad och faktumet att nästan 95 procent av befolkningen använder internet gör den svenska marknaden särskilt intressant att expandera till”, säger Roman Kirsch, vd på Lesara.

Läs mer: Kinneviks hälsobolag tar in en halv miljard – dubblar värderingen 

Bolaget har utvecklat en algoritm som ska identifiera vilka sorters kläder som säljer bra på nätet. Lesara skickar sedan ut plagg i produktion och säljer dem relativt billigt på sin sajt. Till exempel kan ett par skor kosta drygt 200 kronor.

Lesara finns i dag i 24 länder och på fem olika språk.

”Prisnivåerna på mode i Sverige är bland de högsta i Europa. Konsumenterna får betala mer än konsumenter i andra länder, trots att de köper samma produkter. Vi tror att det finns ett behov av att bryta trenden på den svenska marknaden och erbjuda efterfrågade produkter till fantastiska priser”, säger Roman Kirsch.

Lesara uppgav i oktober att bolaget skulle omsätta 100 miljoner euro 2016, alltså knappt 970 miljoner kronor.

Läs mer: Zalando bygger lager i Sverige

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera