Annons
Susanna Campbell, medansvarig för investeringar på stiftelsen Norrsken, Lin Lerpold, chef för Handelshögskolans centrum för hållbarhetsforskning och Mattias Ljungman, medgrundare av riskkapitalbolaget Atomico. Foto: Jesper Frisk/Handelshögskolan/Atomico

Nya bolagstrenden: Att tackla globala problem

Så ska artificiell intelligens göra våra möten mer produktiva SPONSRAT AV Ricoh

Thord D. Hedengren bloggar om hur tekniken påverkar våra liv.

Blogg: Hur smart är det med smarta knappar?

Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud.

Kommentar: "Så vill bankerna ta kontrollen över blockkedjan"

Bonnie Roupé, grundare av den kinesiska gravidappen Bonzun. Foto: Jesper Frisk

Hennes kinesiska gravidapp vill ta in 100 miljoner kronor

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Nya bolagstrenden: Att tackla globala problem

Susanna Campbell, medansvarig för investeringar på stiftelsen Norrsken, Lin Lerpold, chef för Handelshögskolans centrum för hållbarhetsforskning och Mattias Ljungman, medgrundare av riskkapitalbolaget Atomico. Foto: Jesper Frisk/Handelshögskolan/Atomico
Susanna Campbell, medansvarig för investeringar på stiftelsen Norrsken, Lin Lerpold, chef för Handelshögskolans centrum för hållbarhetsforskning och Mattias Ljungman, medgrundare av riskkapitalbolaget Atomico. Foto: Jesper Frisk/Handelshögskolan/Atomico
Allt fler startupbolag har som affärsidé att göra vinst på att lösa stora världsproblem – och investerarna har ögonen på dem. Tekniska framsteg och entreprenörernas personliga vilja driver utvecklingen, enligt riskkapitalbolaget Atomicos medgrundare Mattias Ljungman.    
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Jag tror inte att jag skulle orka driva företaget om jag inte såg att det finns något större här än att tjäna pengar. Men vi vill absolut tjäna pengar, det är ingen välgörenhet”, säger Elin Aronsen Beis.

Hon är medgrundare till det några månader gamla Foodloopz (NTL) som har tagit fram en plattform där företag kan sälja överblivna livsmedel. Syftet är att minska både matsvinnet och den ekonomiska förlusten.

Det finns fler exempel på svenska bolag där viljan att tackla riktigt stora problem är själva affärsidén snarare än en bieffekt, bland annat elbilstillverkaren Clean Motion (NTL), solcellstjänsten Eneo Solutions (NTL) och matappen Karma (NTL).

Läs mer: Spotify-veteran investerar i Karma

”Den samlade ambitionen och talangen hos fokuserade entreprenörer har kapaciteten att förändra branscher på ett sätt som var svårt att göra för några år sedan”, säger Mattias Ljungman (NTL) som är medgrundare av riskkapitalbolaget Atomico (NTL) som nyligen stängde en av Europas största riskkapitalfonder på 6,5 miljarder kronor. Bolaget har investerat i bland annat Klarna, Truecaller och finska Supercell.

Folk vill vara med och påverka det som är viktigt för dem och de ser att de kan jobba med något som gör dem rikare än bara pengarna de tjänar

Mattias Ljungman ser flera trender som samverkar. Det handlar om tekniska framsteg som att mer data och processorkraft än någonsin tidigare är tillgängligt, och att det blir allt lättare att bygga vidare på andras innovationer. Dessutom drivs många entreprenörer av en vilja att förbättra världen utan att för den sakens skull tumma på vinsten.

Läs mer: Atomico stänger rekordfond – en av Europas största

”Folk vill vara med och påverka det som är viktigt för dem och de ser att de kan jobba med något som gör dem rikare än bara pengarna de tjänar. Tillsammans med ny teknologi så finns en hävstång och man kan skapa bättre lösningar med mindre resurser.”

Han och Atomico gillar att investera i företag med stora ambitioner.

”De har vanligtvis möjlighet till bättre och längre tillväxt. Det blir en bättre investering. Det är en väldigt bra vision att vilja göra världen bättre. När vi ska satsa så tar vi hellre de som har en större vision och en vilja att skapa en positiv förändring i vårt samhälle. Vi ser det som en bättre kultur i bolaget.”

Lönsamhet och social påverkan behöver inte gå stick i stäv

Klarna-grundaren Niklas Adalberth (NTL) startade i somras stiftelsen Norrsken Foundation, som investerar i bolag med potential att göra så mycket samhällsnytta som möjligt. Ratos tidigare vd Susanna Campbell, som numera är medansvarig för investeringar på Norrsken, tror att många av bolagen kommer att gå med vinst.

”Lönsamhet och social påverkan behöver inte gå stick i stäv”, sa hon till Di Digital i februari.

Läs mer: Norrsken anställer tunga investerare

Lin Lerpold, chef för Handelshögskolans centrum för hållbarhetsforskning, Misum, har noterat en förändring i inställningen till hållbarhetsutmaningar så som hunger, klimatförändringar och tillgången till utbildning.

”Numera ser man det som något som marknaden kan ta hand om på ett bra sätt. Där ser jag verkligen en förändring”, säger hon.

Dessutom tycker många konsumenter att det är viktigt att företagen agerar etiskt och kommunicerar om det.

”Startups kan designa in hållbarhet i sin grundidé från början och därför är hållbarhet lättare för dem än för storbolagen. Men de stora bolagen har större påverkan på hur branscher förändras.”

Allt fler bolag pratar om optimisering i stället för maximering

Samtidigt anser Lin Lerpold att bolagen också borde göra sådana förbättringar som det inte går att tjäna pengar på direkt. Hon menar att ett bolag kan agera ohållbart även om affärsidén i sig är hållbar. Till exempel kan en elbilstillverkare köpa delar som tillverkats under dåliga arbetsförhållanden. Å andra sidan kan industrier som inte förknippas med hållbara produkter, som tobaksindustrin, försöka göra sina leverantörskedjor så klimatvänliga och socialt rättvisa som möjligt.

Fortfarande bygger många bolag sin affär på att öka försäljningen. Lin Lerpold vill väcka frågan om ett bolag måste fortsätta växa för att må bra, eller om det kunde sälja färre saker med högre marginal.

”Allt fler bolag pratar om optimering i stället för maximering.”

Läs mer: 10 bolag som vill göra världen bättre – och visa svarta siffror
Foto:
Orbital Systems, Watty, Karma och Niklas Zennströms trehjuling Zbee. Foto: Kollage.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post