Hoppa till innehållet

Örebro-startup vill hjälpa matbutiker med svinnet

Örebro-bolaget Deligate har inom mindre än ett år lyckats locka 100 matbutiker att använda sitt svinn-verktyg. Nu tar bolaget in 800 000 kronor för att växla upp.

Adam Vikström är en av grundarna av Deligate.
Adam Vikström är en av grundarna av Deligate.Foto: pressbild

Matsvinnsbolaget Deligate har sedan starten 2016 lyckats få cirka 100 matbutiker som kunder. Startupbolaget, med bas i Örebro, har tagit fram ett verktyg som gör det enklare och mer effektivt att kontrollera varor med ett nära utgånget bäst före-datum. 

Grundarteamet består av matbutiks-veteranerna Adam Vikström, Lukas Wallströmer och Mattias Chahin samt utvecklarna Andreas Eriksson och Carl Rynning. 

”Tre av oss kommer från Ica-världen och är väl medvetna om problemen med att kontrollera färskvarors utgångsdatum, vilket fortfarande oftast sker med papper och penna”, säger vd:n Adam Vikström. 

Foto: Deligate.

Deligate har sedan i september använts av 100 butiker runt om i Sverige.

Deligates programvara flaggar för när en viss vara är på väg att bli för gammal. På så vis kan butiker garantera att inga gamla varor finns på hyllorna samtidigt som man minskar matsvinn, onödig arbetstid i butiker och slipper pappershanteringen.

Läs även: Innoscentia siktar på att ta in 10 miljoner – vill bli nästa Tetra Pak 

Nu har bolaget tagit in 800 000 kronor från Håkan Svanberg, som är grundare och ägare av it-bolaget K3 Nordic samt storägare i det börsnoterade bolaget Swedencare. 

”För de första 0-100 butikerna har vi vuxit genom att återinvestera våra intäkter. Men nu när vi vill växa till 5 000 butiker behöver vi ett tillskott på kapital för att bearbeta marknaden. Det är anledningen till att vi gör den här rundan”, säger Adam Vikström.

Läs även: Blogg: Vad säger etiketten? Inte mycket… 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera