Hoppa till innehållet

På besök hos Twitter

Allt fler ifrågasätter om Twitters framtid ser ljus ut. Men när företaget bjöd in till öppet hus i San Francisco var det idel solskenshistorier om Periscope och twittrande chefer. Di Digital var där.

Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital / San Francisco) Vi blir lotsade upp till andra våningen i Art Deco-byggnaden från 1937, som Twitter flyttade in i för fyra år sedan.

Här sitter några tusen av Twitters 4 100 anställda och jobbar, men vi som är på besök får inte se många av dem eller kontoret heller för den delen. Istället blir vi visade till en konferenslokal med gapande tomma korridorer. Twitter-besöket är en del av den återkommande konferensen NewCo SF, då företag i San Francisco öppnar sina dörrar för besökare.

Twitters kontor

Twitters huvudkontor ligger i området Central Market i San Francisco, där stadens borgmästare Ed Lee har uppmuntrat techföretag att ha kontor. Det är ett utsatt område i stan som han vill rusta upp och Twitter fick skattelättnader i sex år mot att flytta hit. Ett beslut som har orsakat demonstrationer under åren från olika arbetarfack som tycker att pengarna ska gå till att höja minimilöner istället.

Ni som följer med i techvärlden vet att Twitter har problem. Det sociala nätverket har en närmast obefintlig användartillväxt och tjänsten anses vara svår att förstå för nya användare. Men den här dagen har Twitter chans att istället berätta om solskenshistorier. 

Den sammanfaller också med lanseringen av Twitter Moments, en efterlängtad funktion där man kan följa olika nyhetshändelser. Något bolaget säkert hoppas ska sänka tröskeln för nya användare. Och bara några dagar tidigare har Twitter fått en ny vd i Jack Dorsey som ska driva två stora techbolag - Twitter och Square.

Förutom Jack Dorsey är det en hel del vd:ar på Twitter. 288 000 närmare bestämt. Och 366 000 startupgrundare, säger Nola Weinstein, som har titeln Head of executive engagement på Twitter. Hennes jobb är alltså att undersöka hur människor i ledande positioner använder tjänsten.

Nola Weinstein

Hon pratar en stund om vikten av engagemang från företagsledningar i sociala nätverk. Att det har betydelse för engagemanget hos anställda, kunder och andra intressenter. Inget nytt under solen där. 

Sedan berättar hon om entreprenören Stacey Ferreira som såg en tweet från Virgin-grundaren och affärsmännen Richard Branson om att han skulle samla in pengar till välgörande ändamål på ett party i Miami. Ferreira tvingade sin pappa att låna henne pengar, åkte dit, donerade dem och fick kontakt med Branson. Därefter investerade han 1,2 miljoner dollar, cirka tio miljoner svenska kronor, i hennes startup.

Twitter investerar också i en del startups, men genom att köpa upp dem. Ett bolag de förvärvade i februari i år för ryktade 30 miljoner dollar, cirka 250 miljoner svenska kronor, var den nu hypade livevideotjänsten Periscope. Medgrundaren Kayvon Beykpour berättar för konferensbesökarna om bakgrunden till varför han och Joe Bernstein startade Periscope.

Kayvon Beykpour

”Vi var i Istanbul 2013 när det var demonstrationer där. Det var då jag och Joe började tänka på teleportation, att kunna vara på ett annat ställe än vad man är och se vad som händer där", säger Kayvon Beykpour.

Han berättar att de båda grundarna tillsammans med sitt team driver Perioscope som en startup på Twitter. De har egna lokaler, men samtidigt tillgång till resurserna som finns hos techjätten. Och det är lätt att tänka sig att Periscope inte skulle vara så mycket utan Twitter, som har ett känt namn att sprida tjänsten med. Den har i dagsläget hela tio miljoner aktiva användare.

Dock har Twitter inte integrerat Periscope i mikrobloggen, men Nola Weinstein menar att det kommer vara en del av den större Twitter-upplevelsen genom Moments. Liksom Vine är, en annan Twitter-app där man spelar in korta videoklipp på max sex sekunder.

Mycket mer än så hinns det inte med att berätta om under en timmes föreläsning på Twitters högkvarter. Konferensdeltagarna reser sig och några tar med sig en muffin med en hashtag, @-tecken eller Twitter-fågel på till nästa företag som håller öppet hus.

Muffin 
Läs mer: Kan Jack Dorsey göra en Steve Jobs?

Läs även: Jack Dorsey tar över Twitter

Innehåll från Lannebo fonderAnnons

Förvaltaren: ”Därför lyckas svenska småbolag”

Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag
Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag

Sverige har en lång tradition av småbolag som vuxit till framgångsrika internationella storbolag. Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, ger sina förklaringar till varför svenska småbolag är så framgångsrika.

Sverige intar en unik position när det kommer till framgångsrika småbolag, en prestation som få länder kan mäta sig med. Ett flertal småbolag har genom åren vuxit och utvecklats till storbolag med en stark global närvaro, vilket tydligt illustrerar landets förmåga att odla och främja företagande.

En förklaring är enligt Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, att Sverige är ett litet land och det därför krävs expansion till andra länder för att fortsätta växa. Dessutom finns ett starkt fokus på produktutveckling. 

Mindre bolag kan växa

En annan avgörande faktor i denna framgångssaga är det nära samarbetet mellan svenska företag. Genom partnerskap och samverkan mellan små och stora aktörer skapas en symbios som gynnar båda parter. Detta samarbete ger småbolagen inte bara tillgång till nya kontakter och kunder utan också möjligheten att växa och expandera sin verksamhet.

– Det finns en symbios däremellan som gör att det mindre bolaget får möjlighet att växa, säger Hjalmar Ek. 

Småbolag har också i högre grad starka ägare som funnits med i bolaget under lång tid, ibland sedan starten. Det gör att engagemanget och drivet ofta är väldigt starkt vilket skapar välmående företag. 

Det svenska regelverket kring hur bolagen ska styras innebär också en mindre risk för att råka ut för något blufföretag. 

– Det finns en stark aktiekultur här. Det är väldigt få bolag på svenska börsen som man behöver var orolig för att bli lurad av, den risken är större på mer exotiska marknader.

Läs mer om fonden Lannebo Småbolag hos Lannebo 

Lannebos artikel innehåller information om värdepappersfonder och specialfonder. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lannebo fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera