(Di Digital / San Francisco) Vi blir lotsade upp till andra våningen i Art Deco-byggnaden från 1937, som Twitter flyttade in i för fyra år sedan.
Här sitter några tusen av Twitters 4 100 anställda och jobbar, men vi som är på besök får inte se många av dem eller kontoret heller för den delen. Istället blir vi visade till en konferenslokal med gapande tomma korridorer. Twitter-besöket är en del av den återkommande konferensen NewCo SF, då företag i San Francisco öppnar sina dörrar för besökare.
Twitters huvudkontor ligger i området Central Market i San Francisco, där stadens borgmästare Ed Lee har uppmuntrat techföretag att ha kontor. Det är ett utsatt område i stan som han vill rusta upp och Twitter fick skattelättnader i sex år mot att flytta hit. Ett beslut som har orsakat demonstrationer under åren från olika arbetarfack som tycker att pengarna ska gå till att höja minimilöner istället.
Ni som följer med i techvärlden vet att Twitter har problem. Det sociala nätverket har en närmast obefintlig användartillväxt och tjänsten anses vara svår att förstå för nya användare. Men den här dagen har Twitter chans att istället berätta om solskenshistorier.
Den sammanfaller också med lanseringen av Twitter Moments, en efterlängtad funktion där man kan följa olika nyhetshändelser. Något bolaget säkert hoppas ska sänka tröskeln för nya användare. Och bara några dagar tidigare har Twitter fått en ny vd i Jack Dorsey som ska driva två stora techbolag - Twitter och Square.
Förutom Jack Dorsey är det en hel del vd:ar på Twitter. 288 000 närmare bestämt. Och 366 000 startupgrundare, säger Nola Weinstein, som har titeln Head of executive engagement på Twitter. Hennes jobb är alltså att undersöka hur människor i ledande positioner använder tjänsten.
Hon pratar en stund om vikten av engagemang från företagsledningar i sociala nätverk. Att det har betydelse för engagemanget hos anställda, kunder och andra intressenter. Inget nytt under solen där.
Sedan berättar hon om entreprenören Stacey Ferreira som såg en tweet från Virgin-grundaren och affärsmännen Richard Branson om att han skulle samla in pengar till välgörande ändamål på ett party i Miami. Ferreira tvingade sin pappa att låna henne pengar, åkte dit, donerade dem och fick kontakt med Branson. Därefter investerade han 1,2 miljoner dollar, cirka tio miljoner svenska kronor, i hennes startup.
Twitter investerar också i en del startups, men genom att köpa upp dem. Ett bolag de förvärvade i februari i år för ryktade 30 miljoner dollar, cirka 250 miljoner svenska kronor, var den nu hypade livevideotjänsten Periscope. Medgrundaren Kayvon Beykpour berättar för konferensbesökarna om bakgrunden till varför han och Joe Bernstein startade Periscope.
”Vi var i Istanbul 2013 när det var demonstrationer där. Det var då jag och Joe började tänka på teleportation, att kunna vara på ett annat ställe än vad man är och se vad som händer där", säger Kayvon Beykpour.
Han berättar att de båda grundarna tillsammans med sitt team driver Perioscope som en startup på Twitter. De har egna lokaler, men samtidigt tillgång till resurserna som finns hos techjätten. Och det är lätt att tänka sig att Periscope inte skulle vara så mycket utan Twitter, som har ett känt namn att sprida tjänsten med. Den har i dagsläget hela tio miljoner aktiva användare.
Dock har Twitter inte integrerat Periscope i mikrobloggen, men Nola Weinstein menar att det kommer vara en del av den större Twitter-upplevelsen genom Moments. Liksom Vine är, en annan Twitter-app där man spelar in korta videoklipp på max sex sekunder.
Mycket mer än så hinns det inte med att berätta om under en timmes föreläsning på Twitters högkvarter. Konferensdeltagarna reser sig och några tar med sig en muffin med en hashtag, @-tecken eller Twitter-fågel på till nästa företag som håller öppet hus.
Läs mer: Kan Jack Dorsey göra en Steve Jobs?
Läs även: Jack Dorsey tar över Twitter