Hoppa till innehållet

”Dags att börstrolla, Daniel Ek!”

Spotifys börsnotering rycker allt närmare. Men bolagets tio år av raka förluster imponerar inte. Det är dags för vd Daniel Ek att trolla fram en ny affärsmodell, skriver Jonas Leijonhufvud.

Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.Foto: Jesper Frisk

Det råder ingen tvekan om att Spotify är Sveriges största, ballaste och mest hyllade tech-bolag. Streamingjätten värderas till närmare 70 miljarder kronor och grundarna hänger med såväl popstjärnor som Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

Daniel Ek och Martin Lorentzon har även kommit undan med sitt eget rockstjärnebeteende.

De skyggar för tidningsintervjuer, viftar bort frågor om de ständiga förlusterna och drar sig inte för att hota med att lämna landet om inte politikerna trollar fram fler bostäder i Stockholms innerstad och sänker skatten på personaloptioner.

Daniel Ek måste börja plocka ut vita kaniner ur sin trollkarlshatt.

Men snart är det slut på det roliga, fria livet som tech-stjärnor.

Spotify uppges vara på väg mot börsen redan under andra halvåret nästa år. Därmed är det dags för grundarna själva att börja trolla. Daniel Ek måste ta på sig den plåtbeklädda fracken, kliva upp i strålkastarljuset och börja plocka ut vita kaniner ur sin trollkarlshatt.

Börspubliken är svårflörtad.

Det som talar för Spotify är att bolaget fortfarande dominerar premiummarknaden. Hela 30 av bolagets 100 miljoner användare betalar minst 85 kronor per månad för tjänsten. Och i fjol dubblades intäkterna till drygt 18 miljarder kronor.

Analytikerna har ändå mängder med skäl att ifrågasätta bolagets nuvarande affärsmodell. Som exempel kan nämnas att:

  • Spotify har gått med förlust varje år sedan bolaget grundades för drygt tio år sedan.
  • Marginalerna tyngs ner av musikbolagen, varav många är delägare. De plockar hem cirka 55 procent av bolagets intäkter. Förra året betalade Spotify provisioner på 1,8 miljarder dollar till skivbolagen, främst till de tre största Universal, Sony Music och Warner.
  • Bolagets bruttomarginal uppges vara så låg som 16,5 procent. Detta kan jämföras med konkurrenten Pandora som har en bruttomarginal kring 40 procent – och ändå inte lyckas gå med vinst.
  • Streaming av musik är lite av en dussinvara. Spotify utmanas av allt från mindre bolag som Tidal och Deezer till Amazon, samt Apple och Google, två av världens största börsbolag.
  • Börsintroduktionen drivs av girighet. De ivrigaste förespråkarna för en notering är knappast grundarna utan de riskkapitalbolag som investerat i bolaget och nu vill casha hem. När Spotify tog in 8,5 miljarder kronor i ett konvertibellån i mars var det exempelvis med villkor som skapade tydliga incitament för en notering under 2017.

Hur ska vd Daniel Ek förändra denna bild?

Steg ett tycks vara att visa att man inte sitter i skivbolagens knä. Enligt källor till nyhetsbyrån Bloomberg har han ägnat över ett år åt att förhandla ner delas provision till en nivå under 50 procent.

Men Daniel Ek måste trolla fram mer än så. Här är några troliga trick i hans nyinköpta magikerlåda:

Vit kanin Nr 1: Lägg till video

Ökad bandbredd i telefonen banar väg för en comeback för musikvideos. Och på lite sikt måste Spotify erbjuda mer än bara ljud. Just nu laborerar bolaget med videoformat. Bland annat har man upphandlat ett dussintal orginalproducerade tv-serier med musiktema, producerade av personer som hiphoplegenden och Def Jam-grundaren Russell Simmons och skådespelaren Tim Robbins.

Om man går så långt som att utmana Netflix återstår att se. Men båda bolag verkar ju i streamingbranschen och på Wall Street skulle man säkert välkomna nya tillväxtmöjligheter för ett börsnoterat Spotify.

Vit kanin Nr 2: Bli musikförlag

Om musikbolagen blir för jobbiga skulle Spotify kunna starta egen förlagsverksamhet och musikproduktion. Varför inte använda några av sina riskkapitalmiljoner till att köpa Kobalt Music.

Det svenskgrundade doldisbolaget med Max Martin som delägare lyckades omsätta två miljarder kronor i fjol, främst genom att driva in royaltyintäkter åt artister och låtskrivare med hjälp av en egen superdatabas som håller reda på alla intäktsflöden från plattformar som just Spotify.

Vit kanin Nr 3: Bli användargenererade

Ett annat sätt att växa och samtidigt bli mindre beroende av skivbolagen är att addera användargenererat material. Just nu domineras musikvideomarknaden av Googles Youtube medan Soundcloud har ett grepp om musikvärldens kreatörer. Samtidigt jobbar en mängd småbolag som Acast med marknaden för podcasts.

Om Spotify kan överraska på detta område kan man öka sin relevans och på sikt nå flera miljarder användare.

Vad som än händer kan vi vänta oss showmanship från Spotifys vd Daniel Ek. Han har ett år på sig att vända bilden av Spotify från ett gäng förlusttyngda  rockstjärnor till ett magiskt bolag som trollar fram nya intäkter och slår börsen med häpnad.

Läs mer: Uppgifter: Spotify till börsen nästa år

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera