Hoppa till innehållet

Per Schlingmann blir e-handlare – ska sälja veganmat på nätet

E-handlaren Ecoliving erbjuder ekologiska och veganska alternativ till nätets etablerade matkassetjänster. Nu går Per Schlingmann, tidigare chefsstrateg hos Moderaterna, in som delägare i bolaget. 

Alicja Chlebna är grundare av e-handlaren Ecoliving, som säljer prenumerationer på veganska och ekologiska mat- och hälsokassar.
Alicja Chlebna är grundare av e-handlaren Ecoliving, som säljer prenumerationer på veganska och ekologiska mat- och hälsokassar.

Ecolivings grundare är Alicja Chlebna, som flyttade till Sverige från Polen för ungefär fyra år sedan. Efter ett år som Sverigeansvarig på kosmetikabolaget Phenome sa hon upp sig för att istället bli e-handlare.

Sajten ecoliving.se lanserades för ungefär tre år sedan och har vuxit stadigt sedan dess. I fjol omsatte bolaget 1,3 Mkr, med en prognos för 2016 på 3,7 Mkr. Kopplat till den traditionella e-handeln finns även prenumerationstjänsterna Veganbox och Naturalbox, som levererar ekologisk och vegansk mat, hälsoprodukter och kosmetiska på månadsbasis.

“Jag är väldigt intresserad av vegansk och ekologisk mat. Idén är att boxarna ska få folk att våga testa, och på sikt konvertera dem till regelbundna kunder i e-handeln”, säger Alicja Chlebna.

Nu står en utlandsexpansion och en satsning på egna varumärken på agendan. För att finansiera det har bolaget dragit igång en finansieringskampanj på sajten Fundedbyme.

Samtidigt går Per Schlingmann, tidigare chefsstrateg hos Moderaterna, in som ny delägare och rådgivare åt bolaget.

“Det som gjorde mig intresserad var dels den pågående transformationen mot e-handel, dels det stora intresset för ekologiskt och vegetariskt och veganskt”, säger Per Schlingmann.

Är du vegan?

“Nej, jag äter det mesta. Men jag upplever att fler och fler reflekterar över hur de påverkas av vad de stoppar i sig”

Hur mycket pengar han investerar vill Per Schlingmann inte avslöja. Efter den avslutade finansieringsrundan, där Ecoliving siktar på att ta in pengar på en värdering om 10 Mkr, räknar han med att äga 5 procent av bolaget.


Moderaternas tidigare chefsstrateg Per Schlingmann går in som delägare i Ecoliving, en e-handlare som säljer ekologiska och veganska mat- och hälsokassar. Foto: Jesper Frisk.

“Mitt engagemang i detta handlar inte om att jag har en ideologisk syn på att vara vegan eller det ekologiska. För mig handlar det om att det är en väldigt stark idé och en entreprenör jag tror på”, säger Per Schlingmann.

Alicja Chlebna hoppas att crowdfundingkampanjen, förutom att bekosta de framtida expansionsplanerna, även ska hjälpa henne att knyta nya eldsjälar till bolaget:

“Vi vill ha engagerade människor runt oss som delar våra värderingar. Min förhoppning är att vi ska få in delägare som vill hjälpa till att utbilda allmänheten om fördelarna med att äta hälsosamt”, säger Alicja Chlebna.

Läs även: Matkassekrig väntar – nu laddar Axfood för e-handelsoffensiv

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera