Ecolivings grundare är Alicja Chlebna, som flyttade till Sverige från Polen för ungefär fyra år sedan. Efter ett år som Sverigeansvarig på kosmetikabolaget Phenome sa hon upp sig för att istället bli e-handlare.
Sajten ecoliving.se lanserades för ungefär tre år sedan och har vuxit stadigt sedan dess. I fjol omsatte bolaget 1,3 Mkr, med en prognos för 2016 på 3,7 Mkr. Kopplat till den traditionella e-handeln finns även prenumerationstjänsterna Veganbox och Naturalbox, som levererar ekologisk och vegansk mat, hälsoprodukter och kosmetiska på månadsbasis.
“Jag är väldigt intresserad av vegansk och ekologisk mat. Idén är att boxarna ska få folk att våga testa, och på sikt konvertera dem till regelbundna kunder i e-handeln”, säger Alicja Chlebna.
Nu står en utlandsexpansion och en satsning på egna varumärken på agendan. För att finansiera det har bolaget dragit igång en finansieringskampanj på sajten Fundedbyme.
Samtidigt går Per Schlingmann, tidigare chefsstrateg hos Moderaterna, in som ny delägare och rådgivare åt bolaget.
“Det som gjorde mig intresserad var dels den pågående transformationen mot e-handel, dels det stora intresset för ekologiskt och vegetariskt och veganskt”, säger Per Schlingmann.
Är du vegan?
“Nej, jag äter det mesta. Men jag upplever att fler och fler reflekterar över hur de påverkas av vad de stoppar i sig”
Hur mycket pengar han investerar vill Per Schlingmann inte avslöja. Efter den avslutade finansieringsrundan, där Ecoliving siktar på att ta in pengar på en värdering om 10 Mkr, räknar han med att äga 5 procent av bolaget.
“Mitt engagemang i detta handlar inte om att jag har en ideologisk syn på att vara vegan eller det ekologiska. För mig handlar det om att det är en väldigt stark idé och en entreprenör jag tror på”, säger Per Schlingmann.
Alicja Chlebna hoppas att crowdfundingkampanjen, förutom att bekosta de framtida expansionsplanerna, även ska hjälpa henne att knyta nya eldsjälar till bolaget:
“Vi vill ha engagerade människor runt oss som delar våra värderingar. Min förhoppning är att vi ska få in delägare som vill hjälpa till att utbilda allmänheten om fördelarna med att äta hälsosamt”, säger Alicja Chlebna.
Läs även: Matkassekrig väntar – nu laddar Axfood för e-handelsoffensiv