Hoppa till innehållet

Per Schlingmann blir e-handlare – ska sälja veganmat på nätet

E-handlaren Ecoliving erbjuder ekologiska och veganska alternativ till nätets etablerade matkassetjänster. Nu går Per Schlingmann, tidigare chefsstrateg hos Moderaterna, in som delägare i bolaget. 

Alicja Chlebna är grundare av e-handlaren Ecoliving, som säljer prenumerationer på veganska och ekologiska mat- och hälsokassar.
Alicja Chlebna är grundare av e-handlaren Ecoliving, som säljer prenumerationer på veganska och ekologiska mat- och hälsokassar.

Ecolivings grundare är Alicja Chlebna, som flyttade till Sverige från Polen för ungefär fyra år sedan. Efter ett år som Sverigeansvarig på kosmetikabolaget Phenome sa hon upp sig för att istället bli e-handlare.

Sajten ecoliving.se lanserades för ungefär tre år sedan och har vuxit stadigt sedan dess. I fjol omsatte bolaget 1,3 Mkr, med en prognos för 2016 på 3,7 Mkr. Kopplat till den traditionella e-handeln finns även prenumerationstjänsterna Veganbox och Naturalbox, som levererar ekologisk och vegansk mat, hälsoprodukter och kosmetiska på månadsbasis.

“Jag är väldigt intresserad av vegansk och ekologisk mat. Idén är att boxarna ska få folk att våga testa, och på sikt konvertera dem till regelbundna kunder i e-handeln”, säger Alicja Chlebna.

Nu står en utlandsexpansion och en satsning på egna varumärken på agendan. För att finansiera det har bolaget dragit igång en finansieringskampanj på sajten Fundedbyme.

Samtidigt går Per Schlingmann, tidigare chefsstrateg hos Moderaterna, in som ny delägare och rådgivare åt bolaget.

“Det som gjorde mig intresserad var dels den pågående transformationen mot e-handel, dels det stora intresset för ekologiskt och vegetariskt och veganskt”, säger Per Schlingmann.

Är du vegan?

“Nej, jag äter det mesta. Men jag upplever att fler och fler reflekterar över hur de påverkas av vad de stoppar i sig”

Hur mycket pengar han investerar vill Per Schlingmann inte avslöja. Efter den avslutade finansieringsrundan, där Ecoliving siktar på att ta in pengar på en värdering om 10 Mkr, räknar han med att äga 5 procent av bolaget.


Moderaternas tidigare chefsstrateg Per Schlingmann går in som delägare i Ecoliving, en e-handlare som säljer ekologiska och veganska mat- och hälsokassar. Foto: Jesper Frisk.

“Mitt engagemang i detta handlar inte om att jag har en ideologisk syn på att vara vegan eller det ekologiska. För mig handlar det om att det är en väldigt stark idé och en entreprenör jag tror på”, säger Per Schlingmann.

Alicja Chlebna hoppas att crowdfundingkampanjen, förutom att bekosta de framtida expansionsplanerna, även ska hjälpa henne att knyta nya eldsjälar till bolaget:

“Vi vill ha engagerade människor runt oss som delar våra värderingar. Min förhoppning är att vi ska få in delägare som vill hjälpa till att utbilda allmänheten om fördelarna med att äta hälsosamt”, säger Alicja Chlebna.

Läs även: Matkassekrig väntar – nu laddar Axfood för e-handelsoffensiv

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera