Den amerikanska konkurrensmyndigheten, Federal Trade Commission (FTC), har gjort upp i godo med Warner Brothers Home Entertainment Inc angående filmbolagets bristande transparens i marknadsföringen av datorspelet ”Middle Earth: Shadow of Mordor” via så kallade ”påverkare” på Youtube.
FTC pekar inte ut några specifika personer i sitt klagomål. Men i ett pressmeddelande nämner myndigheten den svenska Youtubestjärnan Felix ”Pewdiepie” Kjellberg, som en av dem som fått betalt för att marknadsföra spelet. Det skriver tekniksajten Arstechnica.
Enligt FTC anlitade Warner Brothers ett externt bolag som gav ”kontantbetalningar” på upp till tiotusentals dollar till personer som gjorde filmer av sitt spelande, i linje med filmbolagets kriterier.
Läs mer: Dubbelt upp och vinst för Youtube-nätverket United Screens
Ett av dessa kriterier var att personen skulle ha en positiv inställning till spelet. Ett annat var att inga buggar fick visas upp från den tidiga version av spelet som personerna fått. Vidare skulle de tydligt uppmuntra tittarna att klicka vidare till Warner Brothers hemsida för att få mer information om spelet. De skulle även nämna spelet minst en gång på Facebook eller Twitter.
Konsumenterna har rätt att veta om recensenter ger sina egna åsikter eller om de framför betalda försäljningsargument.
FTC medger att Warner Brothers bad marknadsföringsbolaget att deklarera att budskapet var sponsrat. Men detta budskap ska ha döljts bakom en ”visa mer”-knapp som inte ens syns på Facebook och Twitter.
Resultatet blir att tittaren luras att recensionen är objektiv, enligt myndigheten.
”Konsumenterna har rätt att veta om recensenter ger sina egna åsikter eller om de framför betalda försäljningsargument. Företag som Warner Brothers måste vara raka med konsumenterna i sina annonskampanjer på nätet”, säger Jessica Rich, chef för FTC:s avdelning för konsumentskydd i ett uttalande.
Uppgörelsen med Warner Brothers innefattar inget bötesbelopp. Istället beordras filmbolaget att ”ge varje påverkare en redogörelse för hans eller hennes ansvar” och att klart och tydligt redogöra för sponsrade inslag i framtiden.
Myndigheten noterar även att sponsrade videoklipp för Shadow of Mordor sågs 5,5 miljoner gånger. Pewdiepie stod för hela 3,7 miljoner av dessa visningar.