Hoppa till innehållet

Plattform för influencers tar in 20 miljoner inför lansering

Det unga techbolaget Starflow fick tidigt in tech-profilen Johan Staël von Holstein som delägare. Med plattformslanseringen runt hörnet tar bolaget nu in 20 miljoner kronor från bland annat Paradox-miljardären Fredrik Westers Kichi Invest.

Från vänster: August Hernmarck, Leonard Pauli, David Gabor, Johan Stael von Holstein (investerare), Hugo LePrince och Oscar Persson.
Från vänster: August Hernmarck, Leonard Pauli, David Gabor, Johan Stael von Holstein (investerare), Hugo LePrince och Oscar Persson.Foto: pressbild.

Starflow (NTL) grundades 2015 av 18-årige David Gabor. Idén beskrevs då som en plattform som gör det möjligt för fans att följa alla sina idoler på ett ställe. I dag beskrivs plattformen mer som en lösning där behovet för mellanhänderna mellan influencers och fansen försvinner. 

”Plattformen är byggd utifrån ett behov av influencers att förstå hur de ska konvertera sina följare till intäkter. Samtidigt finns det så många mellanhänder som tar en bit av kakan vilket slutar med att influencerna själva knappt får någonting betalt”, säger David Gabor. 

Läs även: 19-årig techprofil tar in 2 Mkr till idol-app 

Genom ett webbsystem ska Starflow ge stjärnorna möjligheten att analysera sina följare kostnadsfritt för att kunna ändra sitt budskap beroende på följarnas demografi, kön, ålder och intressen. Plattformen ska även fungera som en underliggande struktur där Starflow sätter ihop annonserande företag med internetprofilerna. 

Bolaget har sedan starten växt till tio anställda och redan nu drar man in tillräckligt med kapital för att klara av en del av lönerna och kontorskostnaderna, enligt vd:n David Gabor. Men för att åstadkomma den tillväxt som krävs i en alltmer konkurrensutsatt marknad tar Starflow nu in 20 miljoner kronor i kapital från bland annat Paradox Interactives vd Fredrik Westers riskkapitalbolag Kichi Invest, där Oscar Ingdahl är investeringsansvarig.

”Det händer otroligt mycket på den här marknaden och när det gäller influencers är det en väldigt mogen marknad i sig. Däremot är strukturen runt omkring influencers rätt outvecklad och jäkligt spännande. Men det här en marknad som kommer att se helt annorlunda ut om ett år och då gäller det att vara smart och snabbfotad. Det är en utmaning som vi tror att David och hans gäng kan klara”, säger Oscar Ingdahl.

Det här en marknad som kommer att se helt annorlunda ut om ett år och då gäller det att vara smart och snabbfotad.

Kichi invest går in med 3 Mkr i den senaste rundan. Andra investerare är bland annat mediabyrån Scream, Fredrik Österberg, grundare av Evolution Gaming, och befintliga ägare som tech-profilen Johan Staël von Holstein.

Bolaget har testat sin plattform i betaversion och kommer att lansera skarpt i oktober i höst. Planen är även att närmare fördubbla antalet anställda på företaget till 18 personer.

”Vi ska både anställa utvecklare och personer för att sälja. Så det blir mycket teknik men ännu mer sälj”, säger David Gabor.


Läs även: Paradox-miljardären in i snabbväxande musikbolag
Foto: Hampus Andersson.

Paradox vd Fredrik Wester och Oscar Ingdahl, investeringsansvarig på Kichi invest satsar på Oscar Höglunds Epidemic Sound (mitten). Foto: Hampus Andersson.


Mer om Fredrik Westers investering i Starflow i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/trump-kritik-crowd-miljarderochgratisbokforingatalla

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera