Annons
Från vänster: August Hernmarck, Leonard Pauli, David Gabor, Johan Stael von Holstein (investerare), Hugo LePrince och Oscar Persson.

Plattform för influencers tar in 20 miljoner inför lansering

Alexander Olsson, vd på Animail sedan december 2016. Foto: Animail.

Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat

Riskkapitalbolag köper hälsosajten Webmd för 20 miljarder

Daniel Ek, vd och medgrundare för Spotify.

Spotify uppges vara nära nytt stort avtal

Klassiska Paint på väg att gå i graven efter 32 år

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Plattform för influencers tar in 20 miljoner inför lansering

Från vänster: August Hernmarck, Leonard Pauli, David Gabor, Johan Stael von Holstein (investerare), Hugo LePrince och Oscar Persson.
Från vänster: August Hernmarck, Leonard Pauli, David Gabor, Johan Stael von Holstein (investerare), Hugo LePrince och Oscar Persson. Foto: pressbild.
Det unga techbolaget Starflow fick tidigt in tech-profilen Johan Staël von Holstein som delägare. Med plattformslanseringen runt hörnet tar bolaget nu in 20 miljoner kronor från bland annat Paradox-miljardären Fredrik Westers Kichi Invest.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Starflow (NTL) grundades 2015 av 18-årige David Gabor. Idén beskrevs då som en plattform som gör det möjligt för fans att följa alla sina idoler på ett ställe. I dag beskrivs plattformen mer som en lösning där behovet för mellanhänderna mellan influencers och fansen försvinner. 

”Plattformen är byggd utifrån ett behov av influencers att förstå hur de ska konvertera sina följare till intäkter. Samtidigt finns det så många mellanhänder som tar en bit av kakan vilket slutar med att influencerna själva knappt får någonting betalt”, säger David Gabor. 

Läs även: 19-årig techprofil tar in 2 Mkr till idol-app 

Genom ett webbsystem ska Starflow ge stjärnorna möjligheten att analysera sina följare kostnadsfritt för att kunna ändra sitt budskap beroende på följarnas demografi, kön, ålder och intressen. Plattformen ska även fungera som en underliggande struktur där Starflow sätter ihop annonserande företag med internetprofilerna. 

Bolaget har sedan starten växt till tio anställda och redan nu drar man in tillräckligt med kapital för att klara av en del av lönerna och kontorskostnaderna, enligt vd:n David Gabor. Men för att åstadkomma den tillväxt som krävs i en alltmer konkurrensutsatt marknad tar Starflow nu in 20 miljoner kronor i kapital från bland annat Paradox Interactives vd Fredrik Westers riskkapitalbolag Kichi Invest, där Oscar Ingdahl är investeringsansvarig.

”Det händer otroligt mycket på den här marknaden och när det gäller influencers är det en väldigt mogen marknad i sig. Däremot är strukturen runt omkring influencers rätt outvecklad och jäkligt spännande. Men det här en marknad som kommer att se helt annorlunda ut om ett år och då gäller det att vara smart och snabbfotad. Det är en utmaning som vi tror att David och hans gäng kan klara”, säger Oscar Ingdahl.

Det här en marknad som kommer att se helt annorlunda ut om ett år och då gäller det att vara smart och snabbfotad.

Kichi invest går in med 3 Mkr i den senaste rundan. Andra investerare är bland annat mediabyrån Scream, Fredrik Österberg, grundare av Evolution Gaming, och befintliga ägare som tech-profilen Johan Staël von Holstein.

Bolaget har testat sin plattform i betaversion och kommer att lansera skarpt i oktober i höst. Planen är även att närmare fördubbla antalet anställda på företaget till 18 personer.

”Vi ska både anställa utvecklare och personer för att sälja. Så det blir mycket teknik men ännu mer sälj”, säger David Gabor.


Läs även: Paradox-miljardären in i snabbväxande musikbolag
Foto: Hampus Andersson.

Paradox vd Fredrik Wester och Oscar Ingdahl, investeringsansvarig på Kichi invest satsar på Oscar Höglunds Epidemic Sound (mitten). Foto: Hampus Andersson.


Mer om Fredrik Westers investering i Starflow i veckans Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/trump-kritik-crowd-miljarderochgratisbokforingatalla

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post